Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Huisartsen en medisch specialisten onder één dak

Huisartsen en medisch specialisten werken eendrachtig samen bij de Amerikaanse zorgaanbieder Thedacare Encircle health. Patiënten krijgen binnen één dag alle onderzoeken, een diagnose en een zorgplan.
Huisartsen en medisch specialisten onder één dak

Bij Thedacare Encircle health is het hele zorgproces rond de patiënt georganiseerd. Huisartsen en medisch specialisten hebben hun werkprocessen volledig geïntegreerd. Patiënten krijgen binnen één dag alle noodzakelijke onderzoeken, zodat ze het gebouw in Appleton, Wisconsin, verlaten met een diagnose en een zorgplan.

Slim gebouw

Het idee is geboren in 2006, vertelt huisarts Dave Anderla. ‘Huisartsen en medisch specialisten werken nauwelijks samen en specialisten onderling ook niet. Daardoor moeten patiënten onnodig vaak terugkomen voor onderzoeken. Ze moeten veel reizen, wachten en verdwalen in ziekenhuizen, terwijl 79 procent van de zorg waarvoor patiënten naar ziekenhuizen komen, helemaal niet in een groot ziekenhuisgebouw hoeft te gebeuren. Bij Encircle health hebben we die zorg in een apart gebouw ondergebracht, waar specialisten en huisartsen samenwerken.’

Het gebouw (15.000 m2) uit 2009, op drie kilometer van het ziekenhuis Thedacare, biedt onderdak aan 69 huisartsen, internisten, chirurgen, longspecialisten, gynaecologen, urologen, orthopeden, psychiaters en radiologen. Ze beschikken over moderne faciliteiten als een laboratorium, CT- en MRI-scan, geavanceerde endoscopie. De doktoren zijn mede-eigenaar van het pand. Ze hebben het gebouw van 34 miljoen euro met het ziekenhuis laten bouwen. Het aandeelhouderschap geeft een commitment.

De indeling van het pand helpt bij de teambuilding. De werkruimtes van de medisch specialisten zijn niet afgescheiden door muren. Ze zitten bij elkaar in één grote open ruimte en kunnen makkelijk naar elkaar toelopen zonder dat ze langs patiënten hoeven. ‘Het is een prettig gebouw voor patiënten en medewerkers. Het is open, met veel licht. Het is zo ingericht dat artsen en zusters makkelijk bij spullen kunnen en niet hoeven te zoeken. Patiënten hoeven niet ver te lopen.’

Eenmaal registreren

Maar Encircle health is meer dan een gebouw. De dokters delen een visie: kwaliteit en service bieden aan patiënten. De patiënt staat centraal. En ze hebben onderzocht wat die visie betekent voor hun werk. De artsen die meedoen, hebben van tevoren vastgelegd dat ze hetzelfde ict-platform gebruiken en dat ze alle patiëntinformatie delen. De registratie van patiënten doen de artsen samen. Patiënten hoeven zich maar eenmaal te registreren bij een ronde balie in het midden van het gebouw. Alle dokters tappen hun informatie af uit het gedeelde systeem af en stoppen er ook informatie in.

Artsen beloven ook dat ze patiënten nog dezelfde dag zien als een collega dat wil. Het zien van niet-ingeplande patiënten is niet altijd makkelijk, erkent Anderla. De maatschappen hebben de vrijheid om dat zelf te regelen. Sommigen doen dat door een nurse-practitioner in dienst te nemen, anderen persen ongeplande patiënten ertussendoor. In 99 procent van de gevallen lukt het om patiënten nog dezelfde dag te zien, stelt Julie Kressin, directeur van de locatie. Zij ziet erop toe dat iedereen zich aan de afspraken houdt.

Lab-onderzoek in 15 minuten

Een opmerkelijke prestatie is het terugdringen van de tijd dat een arts beschikt over de laboratoriumuitslagen. Indien nodig neemt een verpleegkundige na de registratie bloed af. Ze brengt dat naar het lab. Vijftien minuten later zijn de uitslagen voor de standaardonderzoeken bekend. Deze werkwijze bespaart tijd en personeel. ‘In de meeste ziekenhuizen moeten patiënten voor lab-onderzoek terugkomen’, zegt Anderla. ‘Daarvoor zijn extra afspraken nodig. Administratief personeel moet daarvoor bellen, treft de voicemail, moet weer bellen.’ En het is niet alleen efficiënter, in het gesprek met de patiënt beschikt de arts ook over veel meer informatie, waardoor hij sneller de juiste diagnose kan bepalen.

Belemmerende regels

Anderla vindt het jammer dat wet- en regelgeving een belemmering vormt voor verdere integratie van het werk. De medisch specialisten zijn niet in loondienst. Ze zijn vrije ondernemers en mogen winst maken. De huisartsen niet. Wet- en regelgeving belemmert dat de specialisten de winst mogen delen met de huisartsen. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.