Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Leren van de patiënt

Mark van Dorresteijn
[Exclusief] Bestuurders en artsen laten de patiënt nog te veel links liggen als het gaat om verbetering van zorg. Dat vindt James Rawson, hoofd radiologie in Georgia Regents Medical Center. In zijn ziekenhuis betrekken ze al ruim tien jaar de patiënt bij de inrichting van de zorg. ‘We denken het vaak wel te weten, maar elke keer worden we weer verrast door de input van patiënten.’
Leren van de patiënt

James Rawson is gespecialiseerd in patiëntbeleving en heeft als doelstelling om de patiënt, ondanks zijn ziekte, een goede ervaring te geven. In het Georgia Regents Medical Center is de afdeling voor borstkankerpatiënten ingericht als health spa. ‘Wij merken dat de patiënten daardoor veel meer ontspannen zijn. Maar het gaat ook om kleinere dingen. In de gangen van de kinderafdeling hebben we op de muren een lange dinosaurus getekend om de kinderen af te leiden. Ook het plafond heeft een apart textuur. Verder mogen de kinderen meedenken over het eten dat wordt geserveerd in het ziekenhuis. Uiteraard mogen zij niet kiezen voor patat met hamburgers. Het moet wel gezond blijven.’

Excelleren

Volgens Henk Valk, CEO Healthcare Philips Benelux, lijkt innovatie vaak erg lastig. ‘Het begint met luisteren naar wat gebruikers vinden. Wij denken het vaak wel voor de ander te weten, maar door te vragen komt de werkelijke behoefte bovendrijven. Om die reden moeten technologiebedrijven met artsen om tafel en artsen met patiënten.’ Juist de toenemende concurrentie in de gezondheidszorg dwingt ziekenhuizen beter na te denken over waarin zij willen excelleren, meent Valk. ‘Concurrentie is niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit. Patiënten gaan liever naar een ziekenhuis waar zij minder te maken hebben met onbedoelde schade, stralingsdosis door scans of stress.’

Georgia Regents Medical Center en Philips hebben medio 2013 een contract afgesloten van 300 miljoen dollar voor een partnership van vijftien jaar. Een onderdeel van het contract gaat over de beleving van de patiënt. Rawson vertelt dat zij de MRI-kamer hebben voorzien van ambient experience technologie van Philips. ‘Wanneer patiënten voor een MRI-scan komen, mogen zij in de wachtkamer alvast kiezen voor een thema. Voor kinderen zijn er thema’s als ruimtevaart of de jungle. Volwassenen kunnen kiezen voor strand of natuur.’ Het draait overigens niet alleen om licht, vertelt Rawson. ‘De complete kamer is opnieuw ingericht. Voorheen stonden er allemaal kasten en verspreid door de ruimte lag materiaal. Niet echt aantrekkelijk. We hebben de kamer compleet wit gemaakt en al het materiaal verstopt in inbouwkasten in de muur. De hoeken zijn rond geworden zodat de kamer groter lijkt. De scanner zelf staat op een apart gekleurd vlak, zodat patiënten nog een beetje afstand voelen tussen zichzelf en het apparaat.’

Valk voegt toe dat ook in de Nederlandse zorgsector steeds meer gebruik wordt gemaakt van ambient experience technologie. ‘Bijvoorbeeld in het Academisch Medisch Centrum, VUmc en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. De techniek helpt mensen rustig te blijven. Het is namelijk belangrijk voor een goede scan dat mensen zo weinig mogelijk bewegen. Scans hoeven daardoor minder vaak opnieuw waardoor het proces korter wordt en patiënten minder worden blootgesteld aan straling. De zorg wordt niet alleen beter voor de patiënt, maar ook voor artsen wordt het werk makkelijker.’

Uitzonderlijke ervaring

Comfort en ontspanning is erg belangrijk voor patiënten, weet ook Ron Dziedzicki, chief operating officer bij het Amerikaanse University Hospitals Case Medical Center in Cleveland. ‘In ons ziekenhuis voor kankerpatiënten proberen we patiënten een uitzonderlijke ervaring te geven. We hebben onder andere gekozen voor een ruimtelijke indeling, een fitnesszaal en een healing garden met muziek. Patiënten liggen alleen op een kamer, waarin ook de familie mag logeren. Op regelmatige basis overleggen we met patiënten en familie om hun wensen aan te horen. Zij komen soms met harde kritiek, maar we leren er altijd van.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.