Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘M-health verandert relatie tussen cliënt en hulpverlener’

Mark van Dorresteijn
De mogelijkheden die e-health/m-health bieden gaan iets fundamenteel veranderen in de relatie tussen de cliënt en hulpverlener. Dat stelt Mike van Holsteijn, innovator van Bloei en mede-ontwikkelaar van de BETERapp. De Beterapp is een van de twintig kandidaten voor de Health app award.
‘M-health verandert relatie tussen cliënt en hulpverlener’

Door: Annet Noor – communicatieadviseur Nictiz

In de BETERapp kunnen gebruikers (patiënten, cliënten, particulieren) regie houden over hun dossier. Zij kunnen in de app gericht de voortgang op doelen monitoren samen met een netwerk van hulpverleners dat kan meekijken en de cliënt kan steunen bij het halen van de doelen.

Waarom doet u mee met de Health app award?

‘We zien de award als een mooie gelegenheid onze app breder onder de aandacht te brengen. Onze app past bij dit publiek dat bij de award aanwezig is. Behalve dat we geloven in de kracht van BETER zien we het als een marketingkans.’

Waarom moet BETERapp winnen?

‘Wij zijn BETER! Daar staan we voor en mag je best citeren. Wij onderscheiden ons van andere apps omdat de patiënt of particulier volledig zelf de regie in handen heeft om de zijn beoogde doelen te behalen. Normaal gesproken maakt een huisarts of specialist een dossier aan en spreekt doelen af. Bij BETER is het precies andersom.’

Waarom is de app zinvol?

‘Deze app zet aan tot zelfredzaamheid. Je hoeft geen klant van een zorginstelling te zijn om er gebruik van te kunnen maken. Je hebt zelf de leiding op je eigen smartphone en krijgt hulp wanneer jij dat wilt of nodig hebt. Je bepaalt ook zelf met wie je jouw informatie deelt voor bijvoorbeeld ondersteuning. Je kunt deze persoon die je helpt ook weer ontkoppelen zodra de ondersteuning niet meer nodig is. Je dossier blijft daarna dan niet in beheer van jouw hulpverlener zoals nu, maar in beheer van jezelf, op je smartphone. En je kunt er ook nog eens zelf in blijven doorwerken en eventueel weer andere helpers aan koppelen. Dat is nieuw.’

Wie wordt er beter van?

‘Iedereen die zichzelf doelen stelt in welke vorm dan ook. Dat kan een sportief doel zijn maar ook een medisch of een psychisch doel. Bij het laatste krijgt de specialist veel inzicht in jouw problematiek en oplossingen omdat hij mee kan kijken naar jou ontwikkelingen via de app. Zodra iemand therapie afbouwt, kun je evengoed nog wel je eigen voortgang volgen en beschrijven via de app.’

Wat zijn de toekomstplannen met de app?

De app is momenteel in gebruik bij twintig organisaties. Hieruit ontvangen wij feedback om de app te verbeteren. De volgende stap wat ons betreft is de koppeling van de BETERapp op het nieuwe platform ‘GezondheidsBuzz’. Hiermee worden relevante apps, systemen en polsbandjes aan elkaar gekoppeld. Alle apparaten delen onder regie van de gebruiker dezelfde informatie met elkaar. We willen met deze stap de zorgwereld met de app en wearable wereld verbinden.’

Wat uw visie op e-health/m-health?

‘Wij zijn van mening dat je echt iets mist als je geen gebruik maakt van nieuwe technologie. De nieuwe mogelijkheden die e-health/m-health bieden gaan fundamenteel iets veranderen in de relatie tussen de cliënt en hulpverlener. De cliënt kan veel meer zelf en is, gesterkt door de wondere wereld van het digitale tijdperk, een stuk minder afhankelijk van zijn therapeut. De toekomst ligt in de online wereld en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.