TERECHT: Adequate klachtenafhandeling

Ieder lid van een daarbij aangesloten brancheorganisatie is verplicht tot naleving van de Governancecode Zorg. Deze code verplicht om de governance zo in te richten, dat die bij- draagt aan het waarborgen van goede zorg.
Zorgvisie magazine nr. 7, 2018
Illustratie: Pluisproducties

Hierover deed de Governancecommissie Gezondheidszorg onlangs een interessante uitspraak in een zaak (GC 17/06). Familie van een patiënte had zich tot de bestuurders en toezichthouders van de zorgorganisatie gewend met klachten over de zorgsituatie in het verpleeghuis waarin de patiënte was opgenomen. Er zou structureel onverantwoorde zorg worden verleend, omdat er minder gekwalificeerde verzorgden beschikbaar waren. De bestuurders reageerden hierop dat de oorzaak lag in noodzakelijke bezuinigingen. Maar deze bezuinigingen waren volgens de familie onnodig. In hun ogen reageerden zowel de bestuurders als de toezichthouders onvoldoende op duidelijke signalen over werkdruk en verzuim van zorgverleners. Daarnaast had de IGZ onderzoek

0
8

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie magazine artikelen?

De Zorgvisie magazine artikelen zijn exclusief voor onze Zorgvisie Professional abonnees. Deze abonnees ontvangen 12x per jaar een print exemplaar van Zorgvisie magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Zorgvisie magazine.

Hebt u een Zorgvisie Compact abonnement en wilt u ook alle magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een Zorgvisie Professional abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Professional abonnement? Log dan hier in