Moet ik naar de dokter? wint Health app award 2013

De app Moet ik naar de dokter? Heeft zowel de juryprijs als de publieksprijs voor de Health app award 2013 in de wacht gesleept. Daarnaast heeft de jury een aanmoedigingsprijs uitgereikt aan OWise borstkanker.
Moet ik naar de dokter? wint Health app award 2013

De Health app award 2013 is uitgereikt tijdens het congres Apps4Health van MedicalPHIT, op 19 juni in Eindhoven. De award is een initiatief van Artsennet en MedicalPHIT.

Winnaars

‘We zijn er heel erg blij mee. Ik hoop dat dit een stimulans is, ook voor de toekomst’, aldus winnaar Gert-Jan van Doornik, ontwikkelaar van Moet ik naar de dokter?. De app adviseert patiënten op basis van antwoorden op gerichte vragen of zij naar de huisarts moeten.

Aanmoedigingsprijs

De jury van de Health app award heeft dit jaar voor het eerst een aanmoedigingsprijs uitgereikt. Die gaat naar OWise borstkanker, een app waarmee borstkankerpatiënten kunnen bijhouden hoe ze zich voelen en hoe ze op behandelingen reageren. ‘Ik waardeer het enorm dat de jury een prijs voor jonge apps uitreikt’, reageert OWise.

6 REACTIES

  1. ‘De app adviseert patiënten op basis van antwoorden op gerichte vragen of zij naar de huisarts moeten. ‘
    Zoals zoveel publiekscampagnes, voorlichtingen, websites, TV reclames, radio spotjes, en ga maar door. Zonder enig effect.
    Een app waarderen is een ding.
    Wat dat vervolgens betekent in het echte leven is weer iets anders.
    Graag dus nader onderzoek: draagt deze app bij aan zelfmanagement? Aan minder medische consumptie? Minder bezoek aan de huisartsenpost? Aan het opvolgen van app- adviezen in plaats van medische adviezen? Aan geruststelling?

  2. Lees alle reacties
  3. Opmerkelijk dat de organisator van het event dezelfde is als de ontwikkelaar van de prijswinnende app?
    Edit redactie:
    Hoe bedoelt u dat precies? Gert-Jan van Doornik is directeur van een huisartsenpost Apeldoorn. De organisatie is in handen van MedicalPhit. Daar is Van Doornik naar ons beste weten, niet bij betrokken.

  4. Los van de beoordelingssytematiek zelf: het is belangrijk dat we dergelijke ontwikkelingen stimuleren zelfs als er nog veel vragen zijn om te beantwoorden. Of het een vervanging is (of kan zijn) van een persoonlijk consult mag dan nog zo twijfelwachtig zijn, we moeten tenminste experimenteren met dergelijke voorzieningen om hier antwoord op te krijgen. Wat we wel weten: als we de vraag naar zorg niet efficiënter gaan organiseren, koersen we af op een situatie die onhoudbaar en vooral onbetaalbaar zal worden in Nederland. Mijn felicitaties dus aan Gert-Jan van Doornik!

  5. Geachte Asselt . Al deze ontwikkelingen kosten steeds meer geld en roepen meer vragen op dan ze kunnen beantwoorden en zijn in mijn optiek dus zeer twijfelwaardig , onzinnig ,onzindelijk , overbodig en medisch misleidend , meer gericht op inkomsten van de i.t.-firma dan op het welzijn van de patiënt . Zie ook de adequate , cynische reactie van Jebman . Het zou mij ten zeerste verbazen , als deze app ooit een keer het antwoord zou geven : u hoeft NIET naar de arts . Jomanda heeft nog steeds last van haar Medisch advies aan een overleden BN-er. Dit alles overdenkend , overweeg ik het instellen van de Prix De Bullshit.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.