New York dwingt uitkomstbekostiging af

De staat New York wil in 2019 zeker 80 procent van de zorg financieren met uitkomstbekostiging. ‘De agressieve rol van de overheid zorgt voor een snelle en intense hervorming van de zorg’, zegt Marc Berg, die met de Amerikaanse tak van KPMG de staat begeleidt.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
New York dwingt uitkomstbekostiging af
Foto: EPA

De koopkracht van de Amerikaanse middenklasse stagneert sinds 2005. De explosieve groei van de zorgpremies slokt alle ruimte voor inkomensgroei op. Marc Berg, sinds 2013 aan de slag bij KMPG USA, schetst in het KPMG-hoofdkantoor in Amstelveen voor een klein publiek zijn ervaringen met Obamacare en in het bijzonder de zorghervormingen in de staat New York. ‘Een middenklasse gezin met twee kinderen betaalt al gauw 20.000 dollar premie per jaar voor een ziektekostenverzekering. En dan heb je nog een eigen risico van 10.000 dollar.’ De kosten van de Amerikaanse gezondheidszorg lopen al sinds de jaren zestig uit de pas,

3
117

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

3 REACTIES

  1. VWS en/of het Kwaliteitsinstituut zouden zich inderdaad veel meer directief moeten opstellen, naar het lijkt. De voor uitkomstfinanciering benodigde zaken – een behoorlijk uitkomstassessment en een landelijk portaal waar de uitkomsten per diagnose kunnen worden opgezocht – zijn grotendeels gereed (http://bit.ly/1JWEHt4). Afgezien van de afstemming van de biotechnische pathologie-indicatoren, die soms nodig zijn.
    Maar terwijl (de geüpdate versies van) beide zaken bijzonder gebruiksvriendelijk zijn, en klinimetrisch verwacht mag worden dat het assessment accuraat is (want o.a. corrigerend voor alle algemene confounders), lijken Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) er totaal niet in geïnteresseerd. Wat de vraag doet rijzen of men in uitkomstfinanciering geïnteresseerd is.
    Goede alternatieven voor beide zaken lijken ze namelijk niet te hebben. Structurele ziektelastmeting ontbreekt naar verluidt in het DICA-systeem (http://bit.ly/1JWEciE), het Kwaliteitsvenster van de NVZ is methodologisch gebrekkig en onhandig (http://bit.ly/1JWDeCR), en een goed alternatief voor het landelijke portaal hebben ze klaarblijkelijk ook niet (http://bit.ly/1JWEciE).
    Op deze wijze wordt 2020, dat door een bijna unanieme Tweede Kamer als realisatiedatum voor uitkomstfinanciering is verordonneerd, lang niet gehaald. 2030 zal dan zelfs moeilijk worden.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.