NIMA duikt op zorgmarketing

“Marketing in de zorg is nog zo goed als onontgonnen terrein. Het wordt vaak ‘erbij gedaan’ door een bestuurslid of het hoofd communicatie.” Dat stelt Judith Tielen, voorzitter van de pas opgerichte vakgroep voor marketing in de gezondheidszorg van NIMA, hét instituut voor marketing in Nederland.

De vakgroep gaat dit najaar oriënterende paneldiscussies organiseren. Verder zijn er plannen voor het instellen van een Health Care Innovation Award.

Gladde reclame

Volgens Tielen, in het dagelijks leven partner van het strategisch marketingadviesbureau Business Openers, heeft de not-for-profit-wereld vaak een verkeerd of onvolledig beeld van marketing als vakgebied. “Men associeert het met geld verdienen, gladde reclame en glimmende brochures. Maar het gaat er uiteindelijk om, de verwachtingen die je buiten schept binnen je organisatie waar te maken. En omgekeerd: dat wat je binnen je organisatie uitstekend voor elkaar hebt, kenbaar te maken aan de buitenwereld.”

Uit de hokjes denken

“Het is belangrijk dat mensen uit de profit en de not for profit om de tafel gaan zitten om samen aan nieuwe businessconcepten te werken, denkend vanuit de zorgconsument. We moeten uit de hokjes gaan denken”, aldus Tielen. (Walter van der Hulst)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.