Ontzorg de zorgmedewerker

De seinen op de arbeidsmarkt van de zorg staan op rood. Veranderingen ingezet door de overheid om dit het hoofd te bieden, gaan simpelweg te langzaam. Daarnaast is er de grote wens van zorgmedewerkers om meer met de échte kern van de zorg bezig te zijn en het werk inhoudelijk leuker te maken. Kunnen zorgorganisaties alleen maar afwachten?

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Onderzoek: is facilitair de oplossing voor het personeelstekort?

AAG ziet in het ontzorgen van de zorgmedewerker een oplossing voor het personeelstekort. Door niet-zorgtaken te verschuiven, met de échte kern van de zorg bezig te zijn en het werk inhoudelijk leuker te maken. Het helpt medewerkers te vinden en binden, maar ook om de werkdruk en het ziekteverzuim te verlagen. Om dat met cijfers te ondersteunen hebben wij eind 2018 een onderzoek laten uitvoeren bij drie ouderenzorgorganisaties.

Uit het onderzoek kwam een gemiddelde tijdsbesparing van meer dan 200 uur per FTE per jaar. Dat is fors. En een utopie, want dat zou betekenen dat een verpleegkundige en verzorgende helemaal geen facilitaire taken meer zouden verrichten. Wel is het goed om dit te beseffen en te gebruiken als startpunt van een mogelijke verandering. Het is een kans voor zorgmedewerkers om meer met de échte kern van de zorg bezig te zijn en het werk inhoudelijk leuker te maken.

De opvallendste conclusies
• Een verpleegkundige besteedt meer tijd (15%) aan facilitaire taken dan een verzorgende (17%).
• Een verzorgende is meer met zorg bezig is (62%) dan een verpleegkundige (60%).
• Tussen de 20% en 25% van de beschikbare tijd wordt aan overige taken besteed.

En nu? Tijd voor verandering!

Het verschuiven van niet-zorgtaken naar andere medewerkers is niet simpel. Medewerkers vinden het vaak ook spannend om de werkzaamheden op een andere manier in te vullen. Alleen aangeven welke voordelen het heeft, zorgt niet voor verandering.

Een aantal tips:
• Begin een pilot met een team dat LEF heeft en de wil om te verbeteren.
• Bevestig eerst dat ‘tijd besparen’ angst opwekt en benoem wat de insteek van de organisatie is om met de bespaarde tijd te gaan doen (en dus niet te bezuinigen, maar:)
• ‘Tijd’ gebruiken om te binden: verhogen kwaliteit & welzijn en werkdrukverlaging.
• ‘Tijd’ gebruiken om te vinden: inzetten op afdelingen waar tekorten zijn.
• Maak objectief inzichtelijk welke niet-zorgtaken er zijn, want meten is weten.
• Betrek continu het team dat LEF heeft bij de aanpak, methode en resultaten.
• Bepaal samen welke niet-zorgtaken door anderen uitgevoerd kunnen worden.
• Voer de pilot uit en deel successen met de organisatie.

Benieuwd naar het complete onderzoek?

Download dan onze whitepaper Ontzorg de zorgmedewerker.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.