De Tweede Kamer had het kabinet hier in 2007 om gevraagd met het oog op de afschaffing van het bouwregime, waardoor zorginstellingen zelf kunnen beschikken over hun vastgoed. De Kamer vreesde dat met publiek geld opgebouwde vermogens zouden ‘weglekken’ uit de zorg. Minister Klink willigde de wens van de Kamer in. Het College sanering kreeg de taak hierop toe te zien.
WTZi te smalle basis
Dit tot ongenoegen van veel zorginstellingen die redeneerden dat ze wel zelf de lasten van de financiering van vastgoed kregen, maar niet de lusten, namelijk het vrijelijk kunnen beschikken over de waarde. Op 19 november 2008 wonnen circa 400 instellingen een rechtszaak over de ‘vermogensklem’. De Raad van State oordeelde dat er onvoldoende rechtsgrond was voor de rol van het CSZ. Artikel 13 van de Wet toelating zorginstellingen vormde een te smalle basis voor de beleidsregels op basis waarvan het college haar werk doet.
Spoedwetgeing vermogensklem
Minister Klink kondigde spoedwetgeving aan om deze hiaat op te vullen. Het kabinet is hiermee akkoord. Hoe de wetgeving eruit ziet is nog niet bekend. Ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorginstellingen bezitten voor 25 miljard aan onroerend goed. Door verkoop van gebouwen streken ze vorig jaar 400 miljoen op.
Profiel College sanering zorginstellingen
In het
Lees ook: