Dit blijkt uit de Barometer Zorg, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy en VKbanen onder 334 werknemers in zorg en welzijn
Particuliere zorg
Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de explosieve stijging van het aantal commerciële zorginstellingen in de afgelopen jaren. De onderzoekers wilden weten hoe het stond met de bereidwilligheid van medewerkers in de reguliere zorgsector om in de particuliere zorg te werken. En wat hun overwegingen waren om hier wel of juist niet te werken?
Snel en efficiënt
Bijna zeventig procent van de medewerkers denkt dat zelfstandige behandelcentra (ZBC’s) bijdragen aan het verkorten van wachtlijsten en zo’n 56 procent aan goede zorg door specialisatie en concentratie. Een ruime meerderheid van zorgpersoneel vindt dat ZBC’s wat betreft snelheid en efficiëntie goed aansluiten bij de behoefte van de cliënt.
ZBC’s
Toch zijn medewerkers niet volledig overtuigd van de verbetering die ZBC’s bijdragen aan de zorg. Zo’n 41 procent van de respondenten is van mening dat ZBC’s niet bijdragen aan de beheersbaarheid van de kosten in de zorg. Verder vinden de meeste respondenten dat er nu voldoende ZBC’s zijn, maar verwachten ze ook dat het aantal nog wel zal toenemen.
Persoonlijke aandacht
De helft van medewerkers in zorg en welzijn heeft wel eens overwogen om bij een particuliere zorginstelling te gaan werken. Men verwacht dat er meer persoonlijke aandacht aan de patiënt gegeven kan worden. Ook denkt men dat er meer oog voor kwaliteit is en dat je als medewerker meer vrijheid hebt in je werk.
Winst versus zorg
Ondanks deze positieve denkbeelden, verwacht slechts 16% verwacht in de toekomst bij een particuliere instelling te gaan werken. Daar tegenover zegt 38 procent waarschijnlijk en 22 procent zeker niet van plan om over te stappen naar een particulier zorginitiatief. Vooral mensen met een leidinggevende positie en oudere werknemers blijven liever op hun plek.
Winstoogmerk
Het belangrijkste argument dat medewerkers hiervoor aandragen, is dat ze het gevoel hebben dat winst bij deze initiatieven meer centraal staat dan in de reguliere zorg. ‘Elk particulier zorginitiatief heeft een winstoogmerk. Dat kan aanvankelijk leiden tot betere efficiëntie, maar uiteindelijk zal het een winstgedreven concept worden,’ zo stelt een respondent.
Doorgroeimogelijkheden
Over de doorgroeimogelijkheden zijn de meningen verdeeld, maar opvallend is dat vooral leidinggevenden en hoogopgeleiden denken dat ze in de particuliere zorg minder door kunnen groeien dan in de reguliere zorg. 36 procent verwacht dat de salarissen hoger zijn dan bij reguliere zorginstellingen. (Zorgvisie – Rachel van de Pol / Beeld © ANP Lex van Lieshout)
Lees meer:
Acht ziekenhuizen zijn topwerkgever 2012
Buurtzorg beste werkgever van Nederland
FNV wil werkgeversorganisatie voor alfahulpen
Werkgevers zorg verhogen loonbod
Zorg in de particuliere huizen is echt niet beter als in de reguliere zorg.
Personeelsbeleid echter vele malen slechter.
C. de Wit is blijkbaar een decennium op vakantie geweest. Noem anders eens wat voorbeelden waar winstoogmerk tot hogere efficientie, betere service en lagere tarieven leidde. Openbaar vervoer, zei u? De Taxi-branche, dan? Teleconaanbieders …
En dat er in het reguliere circuit wat minder prikkels zijn om de productie op te voeren ook als de volksgezondheid daar niks mee opschiet.
Winst wordt ook in de reguliere zorg nagestreefd. Groot verschil is dat die niet wordt uitgekeerd aan aandeelhouders.
In de zorg gaan veel mensen ervan uit dat een winsoogmerk een zeer kwalijke zaak is, dit terwijl het is vrijwel elke branche leidt tot hogere efficientie, betere service en lagere tarieven. Overheidsbemoeienis betekend in de meeste gevallen voor de burger “de knip trekken en niet klagen” raar dat veel mensen hier toch zoveel vertrouwen in hebben.