Patiënten willen meer’

In het project ‘Wat vinden patiënten en zorgverleners van MijnRadboud’ is onderzocht hoe het patiëntportaal van het Radboudumc bevalt bij patiënten en professionals. Projectmanager Tijn Kool vertelt.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Het Radboudumc in Nijmegen biedt zijn patiënten al enkele jaren een portaal, mijnRadboud. Vooral de laatste tijd is het enthousiasme daarvoor fors toegenomen; het aantal poli-bezoekers dat gebruik maakt van mijnRadboud groeide stevig, van nog geen 15% in 2016 naar zo’n 50% eind 2017. Tijn Kool, senior onderzoek IQ Healthcare, Radboudumc, deed in het kader van NFU eHealth met een bijdrage uit het Citrienfonds onderzoek naar hoe het portaal bij patiënten, maar ook zorgprofessionals bevalt. “De aanname luidt dat patiënten die over hun data kunnen beschikken, meer regie willen nemen over hun gezondheid. Amerikaans onderzoek of dat ook zo is, is niet eensluidend. Dus besloten wij hier ons eigen onderzoek te doen.” Het Citrienfonds van de NFU en ZonMw helpt duurzame en breed inzetbare verbeteringen in de gezondheidszorg te ontwikkelen.

Meer

Wat betreft de patiënten kan Tijn Kool helder zijn: “Patiënten zijn enthousiast over het portaal. Ze ervaren een gevoel van controle en willen meer. Zo stonden radiologie-gegevens en -foto’s er nog niet op; die wil men ook. En men wil een laagdrempelige mogelijkheid om online in contact te komen met medici.” De aanname is dus uitgekomen? “Inderdaad”, zegt Kool, maar hij benadrukt dat er ook patiënten zijn – een minderheid – die terughoudend reageren, “bijvoorbeeld omdat ze weinig online ervaring hebben, of sowieso minder gezondheidsvaardigheden bezitten.”

Paradigmashift

Het verhaal voor de zorgprofessionals is iets gecompliceerder. Kool: “Die zien heus de meerwaarde voor de patiënt en ze staan daar ook achter. Ze zien ook het voordeel van beter voorbereide patiënten en online communicatie.” Maar hij registreerde ook veel terughoudendheid. “Zelfs bij AIO’s zie je dat er angst is voor de consequenties van het delen van data en het werk dat dat mogelijk oplevert. Er is sprake van een paradigmashift in de relatie tussen arts en patiënt en artsen hebben denk ik tijd nodig om daaraan te wennen.”
Kool verwacht niet dat een patiëntportaal de zorg per se doelmatiger zal maken. “Dit is geen app die ervoor zorgt dat een patiënt minder op consult hoeft te komen. Het is eerder complementair dan dat ’t substitueert. Dat blijkt ook uit onderzoek. Maar dat is geen reden om het nut ervan te betwijfelen. Dit is een belangrijk instrument om de relatie tussen arts en patiënt beter te maken en dat is van grote waarde.”

Het NFU programma e-Health wordt gefinancierd door het Citrienfonds. Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen en is gemaakt in samenwerking met BSL. Meer informatie vindt u op www.nfu-ehealth.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.