‘Bij benadering’ betekent dat de thuiszorgmedewerkers, die op declaratiebasis werken, ongeveer hetzelfde salaris uitbetaald krijgen als de afgelopen maanden. Mensen die meer gewerkt hebben dan de afgelopen maanden en dus recht hebben op meer salaris dan ze hebben gekregen, kunnen afspraken maken met Laurens over tussentijdse betalingen. Bij thuiszorgmedewerkers die te veel betaald hebben gekregen, wordt dat later verrekend, meldde een woordvoerder woensdag. Mensen die een contract hebben voor 16 uur of meer, worden uitbetaald op basis van hun (minimale) contracturen. ‘Bij een contract van 28 uur krijgt een medewerker dus 28 uur uitbetaald en bij een min-maxcontract van 16 tot 24 uur krijg je 16 uur uitbetaald’, staat te lezen in een interne mail van Laurens in handen van Zorgvisie.
Oorzaak problemen
Voor de uitbetaling van salarissen is de urenregistratie in PlanApp bij Laurens het uitgangspunt. Doordat het registratiesysteem nog niet goed ‘praat’ met mijnCaress en Monaco (twee andere systemen die voor de salarisbetaling nodig zijn), kunnen de uren niet goed verwerkt worden. In de interne brief stelt Laurens dat de koppeling van systemen ‘grote en lastige vraagstukken’ met zich meebrengt ‘waar vaak geen pasklare antwoorden op te vinden zijn’. Daarnaast zijn er ook problemen ontstaan doordat medewerkers de app verkeerd gebruiken. ‘Om de technische problemen op te lossen, zijn in de afgelopen dagen de eerste aanpassingen gedaan, maar er moeten er nog een hoop volgen.’
FNV
‘Dat kan om honderden euro’s gaan’, zegt Reinier Engelen van FNV Zorg en Welzijn. ‘De lonen in de zorg zijn al niet hoog. Het is nogal wat als je op een salaris van 1600 euro netto ineens 200 of 300 euro minder krijgt. Zeker als je van dat salaris je hypotheek betaalt en je gezin onderhoudt.’
Onzekerheid blijft
In de interne mail schrijft Laurens dat nog niet zeker is of het lukt om alles voor de salarisbetaling van maart op orde te hebben. Als dat nog niet zo is, krijgen de thuiszorgmedewerkers weer een voorschot.