Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Raden pleiten voor meer openheid over klachtafhandeling

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De Raad voor het openbaar bestuur en de Gezondheidsraad dringen er bij de Inspectie aan om meer openheid te geven over de afhandeling van klachten en meldingen. Dat staat in een advies dat de raden hebben uitgebracht aan minister Schippers.
Raden pleiten voor meer openheid over klachtafhandeling
Foto: ANP Photo

De raden pleiten voor betere informatie aan klagers en voor meer empathie. Volgens de raden is direct openbaar maken van de klachten ongewenst omdat eerst hoor en wederhoor moet worden gepleegd en omdat de privacy van klager en aangeklaagde in het geding kan komen. De openheid moet zich met name richten op de procedure die de Inspectie hanteert, welke klachten worden verwezen naar de klachtencommissie en welke klachten de Inspectie zelf afhandelt.

Inspectie



Op dit moment wil de Inspectie niet reageren, omdat de minister dat eerst moet doen. In een interview met Zorgvisie heeft inspecteur generaal Ronnie van Diemen uitgelegd hoe de Inspectie het Zorgloket gaat vormgeven: ‘Bij het zorgloket kunnen mensen terecht die een klacht hebben over de zorg maar tussen wal en schip dreigen te vallen. Het loket komt naast de Inspectie maar er zullen medewerkers van ons bij betrokken zijn. Laat één ding duidelijk zijn: de verantwoordelijkheid voor het optimaal omgaan met klachten van patiënten ligt bij de zorginstelling en de zorgverleners.’

Zorgloket



|Desgevraagd zegt Van Diemen dat het Zorgloket een soort doorgeefluik zal zijn waar het gaat om meldingen van zorginstellingen en fabrikanten. Van Diemen is wars van bureaucratie: ‘Voor ons is ongelofelijk belangrijk dat al die meldingen die daar binnenkomen direct worden gezien en beoordeeld door mensen bij de Inspectie die zich met toezicht bezighouden. Als er ernstige signalen zijn, gaan die naar onze teams die zich met incidenten bezighouden.’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.