De twintig belangrijkste kennisvragen binnen de gehandicapten- en ouderenzorg

Wat zijn valide protocollen in de zorg voor cliënten met verstandelijke beperkingen? En hoe kan zo goed mogelijk worden omgegaan met onbegrepen gedrag bij ouderen met dementie? Dit zijn de twee belangrijkste vragen waar medewerkers uit de gehandicapten- en ouderenzorg graag meer kennis over zouden willen vergaren. Dat blijkt uit een inventarisatie van Vilans.
RAPPORT

Onderzoekers hebben door de inventarisatie

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen en rapporten lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Rapportage Kennisvragen Langdurige zorg
Sector:
Gehandicaptenzorg
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
Vilans
Auteur:
Béatrice Dijcks, Marjolein Herps, Karlijn Kwint, Hanneke Noordam, Yael Reijmer, Janna Stout, Annemieke Wieringa, Elize van Wijk
Aantal pagina’s :
67
Verschijningsdatum:
1 april 2020
Samenvatting:

Zorgmedewerkers moeten over de juiste kennis beschikken om cliënten met een langdurige zorgvraag de juiste zorg te geven. Dit vraagt een structurele kennisinfrastructuur, waarin kennisontwikkeling en kennisdeling vanzelfsprekende onderdelen worden in de praktijk van de langdurige zorg.

Programma Kennisinfrastructuur Langdurige Zorg

Het programma Kennisinfrastructuur Langdurige Zorg is een samenwerking tussen Vilans, ZonMW, de academische werkplaatsen in de ouderenzorg, en de academische werkplaatsen in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Het ministerie van VWS is opdrachtgever. Binnen de context van dit programma voerde Vilans in 2018 en 2019 een onderzoek uit. De doelstelling was het inventariseren van kennisvragen van zorgmedewerkers in de langdurige zorg. Met een kennisvraag wordt een vraag bedoeld waarover volgens zorgmedewerkers meer kennis moet komen, zodat zij hun werk beter kunnen uitvoeren.

Onderzoeksvragen

In de inventarisatie staan de volgende onderzoeksvragen centraal:

– Welke kennisvragen hebben zorgmedewerkers in de langdurige ouderen- en gehandicaptenzorg in Nederland?
– Welke kennisvragen vinden zorgmedewerkers het meest relevant en belangrijk om antwoord op te krijgen in toekomstig onderzoek?
– Welke van de meest relevante en belangrijke vragen zijn momenteel al onderwerp van wetenschappelijk onderzoek?

Vierdelig onderzoek

Het onderzoek bestaat uit vier delen:

Deel 1: Inventarisatie wetenschappelijke kennis: systematisch doorzoeken van wetenschappelijke literatuur en bibliometrische analyse van resultaten

Met behulp van verschillende databases is er een uitgebreide literatuurstudie gedaan, met in totaal 1831 wetenschappelijke publicaties. Dit waren 948 publicaties over de ouderenzorg, 883 publicaties over de gehandicaptenzorg en 18 publicaties over beide sectoren.

Om inzicht te krijgen in de relatie tussen auteurs en de termen in de literatuur, is er vervolgens een bibliometrische analyse uitgevoerd op basis van de titels en samenvatting van de publicaties.

Deel 2: Inventarisatie kennisvragen uit de langdurige zorg in Nederland

Om de kennisvragen op te halen, zijn er verschillende (online en offline) methoden gebruikt. Via de Vilans-platforms zijn online vragen opgehaald, en dit gebeurde offline op congressen, in focusgroepen, en door het doorzoeken van literatuur. In totaal zijn er 1805 kennisvragen verzameld.

Vervolgens zijn de data verwerkt door ze te categoriseren en prioriteren aan de hand van de vraag of ze binnen de onderzoekscope (de Wet langdurige zorg) vielen. Van de 1805 kennisvragen, werden er 1222 beschouwd als vallend binnen de scope van het onderzoek. Hiervan hadden er 647 betrekking op de gehandicaptenzorg, 401 op de ouderenzorg en 174 op beide sectoren.

Deel 3a: Eerste prioritering met een digitale vragenlijst

Om van de kennisvragen te komen tot een onderzoeksvragen, hebben zorgmedewerkers uit de gehandicapten- en de ouderenzorg deze geprioriteerd met behulp van digitale vragenlijsten. Respondenten selecteerden thema’s en kennisvragen die zij het meest relevant vinden om meer kennis over te verzamelen, en rangschikten deze op mate van belang/urgentie.

Bij de gehandicaptensector stond het hoofdthema ‘Opleiding, scholing en training’ bovenaan, en bij de ouderenzorg was dit het hoofdthema ‘Gedrag/gedragsproblemen’.

Deel 3b: Multidisciplinaire prioriteringsworkshop

Beroepsverenigingen, brancheverenigingen en onderzoekers van de zes academische werkplaatsen gehandicaptenzorg en ouderenzorg namen deel aan de prioriteringsworkshop. Per sector werd een selectie van kennisvragen voorgelegd, deze selectie was gebaseerd op de uitkomsten van de prioriteringsvragenlijsten voor zorgmedewerkers. Op basis van de bijeenkomst is er uiteindelijk voor de gehandicapten-en ouderenzorg een top 10 kennisvragen samengesteld, als input voor onderzoeksprogramma’s.

Deel 4: De top 10 kennisvragen matchen met beschikbare wetenschappelijke literatuur

In het laatste deel van het onderzoek is gekeken in hoeverre de hoogst geprioriteerde kennisvragen al onderwerp zijn van wetenschappelijk onderzoek. Hiervoor is een systematische literatuurstudie gedaan met de door Vilans ontwikkelde ‘Kennisvinder’: een zoekmachine waarin alle publicaties over de Nederlandse langdurige zorg zijn opgenomen. Uit de resultaten van deze literatuurstudie blijkt dat er over de meeste top 10 kennisvragen geen publicaties te vinden zijn. Deze bevinding onderstreept het belang om de kennisvragen nader te onderzoeken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.