Evaluatie: Hoe staat het er nu voor met de ggz-wachttijden?

De regionale aanpak van de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg heeft zijn eerste vruchten afgeworpen. Een aantal regio’s krijgt het voor elkaar om de wachttijden binnen de Treeknormen te brengen en te houden. Overige plekken hebben er echter nog steeds moeite mee. Waarom lukt het deze regio's niet? En welke vervolgstappen moeten nu gezet worden?
Ggz Emergis slaat alarm
RAPPORT

De tussenevaluatie is opgesteld door

Premium

Wilt u dit rapport lezen?

Onze rapportendatabank is alleen beschikbaar voor Zorgvisie compleet-abonnees. Met een Zorgvisie compact (online) of een proefabonnement is de databank niet beschikbaar. Bij uw compleet abonnement krijgt u:


  • Toegang tot alle artikelen
  • Elke maand een Zorgvisie of Zorgvisie tech magazine
  • Toegang tot de 100+ rapporten uit de rapportendatabank

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Regionale aanpak wachttijden in de GGZ: van analyse naar gerichte actie
Sector:
GGZ
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
GGZ Nederland, MIND, MEERGGZ en Zorgverzekeraars Nederland
Auteur:
Onbekend
Aantal pagina’s :
13
Verschijningsdatum:
13 februari 2019
Samenvatting:

Een deel van de regio’s slaagt er door samenwerking goed in om de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) binnen de maximaal aanvaardbare normen te brengen én te houden. In de overige 21 regio’s is nog een extra inspanning nodig. Dit constateren GGZ Nederland, MIND, MEERGGZ en Zorgverzekeraars Nederland in de Tussenevaluatie van hun gezamenlijke actieplan om wachttijden in de ggz aan te pakken. De knelpunten per regio zijn te clusteren naar:

  • Signaleringsfunctie en preventie onvoldoende belegd bij huisartsen/POH GGZ, soms onvoldoende capaciteit bij de POH GGZ.
  • Problemen in de verwijzing naar de juiste plek (triage en intake).
  • Problemen in het behandelaanbod en uitstroom

Om de wachttijden nog verder terug te dringen, zullen de 21 regio’s met de langste wachttijden hun plan van aanpak openbaar maken. ‘Op deze manier wordt voor cliënten, verwijzers en andere betrokkenen niet alleen transparant wat de wachttijden zijn, maar ook wat ondernomen wordt om ze terug te dringen’, aldus de landelijke stuurgroep. ‘Bovendien ontstaat zo landelijk inzicht in de voortgang van de aanpak wachttijden en kunnen regio’s elkaar inspireren en van elkaar leren.’ In het plan van aanpak gaan de regio’s in op de belangrijkste uitdagingen: kortere wachttijden voor de geïdentificeerde hoofddiagnosegroepen; snelle, goede triage en korte wachttijd voor het eerste gesprek; en oplossingen bij complexe casuïstiek. ‘Regio’s kiezen zelf hoe zij in hun plan van aanpak verbinding leggen met andere regionale ontwikkelingen en plannen. Het is de verantwoordelijkheid van iedere regio om de urgente wachttijdproblematiek snel aan te pakken en tegelijk de samenhang met andere beleidsontwikkelingen te bewaken. De landelijke stuurgroep gaat de regio’s ondersteunen door hen feedback te geven op de plannen van aanpak en hen te verwijzen naar andere goede voorbeelden en verdiepende projecten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.