KPMG: ‘Dagbesteding moet anders ingericht kunnen worden’

Door het coronavirus is de vorm van dagbesteding in de gehandicaptenzorg gedwongen veranderd. Activiteiten vinden momenteel meestal in aangepaste vorm thuis plaats in plaats van buiten de deur. Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat deze nieuwe vorm voor een aantal cliënten beter werkt. Het zou voor meer rust en minder prikkelbaarheid zorgen.
KPMG adviseert om te kijken naar hoe dagbesteding in de ghz andrers kan worden georganiseerd, zodat het beter aansluit op de individuele behoeften van clienten. Foto: Common eye en FredFroese/Getty Images/iStock
RAPPORT

Normaliter vindt de dagbesteding in

Premium

Wilt u dit rapport lezen?

Onze rapportendatabank is alleen beschikbaar voor Zorgvisie compleet-abonnees. Met een Zorgvisie compact (online) of een proefabonnement is de databank niet beschikbaar. Bij uw compleet abonnement krijgt u:


  • Toegang tot alle artikelen
  • Elke maand een Zorgvisie of Zorgvisie tech magazine
  • Toegang tot de 100+ rapporten uit de rapportendatabank

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Samen naar een beter normaal. Geleerde lessen in COVID-19-tijd binnen de gehandicaptenzorg.
Sector:
Gehandicaptenzorg
Soort:
Zorginhoudelijk
Afkomst:
KPMG
Auteur:
KPMG Adivsory N.V.
Aantal pagina’s :
30
Verschijningsdatum:
20 juli 2020
Samenvatting:

In deze publicatie doen zes bestuurders van grote organisaties in de gehandicaptenzorg én zes medewerkers uit het primaire zorgproces hun verhaal. Zij vertellen over de periode in hun organisatie ten tijde van de covid-19-maatregelen.

Uit de verhalen blijkt dat de organisaties (JP van den Bent Stichting, Esdégé-Reigersdaal, Aborna, Ipse de Bruggen, Siza en Estinea) met dezelfde grote thema’s te maken hebben. De verhalen zijn gebundeld, om de rode draad binnen deze thema’s te delen. De verhalen geven belangrijke inzichten in wat kwaliteit betekent binnen de gehandicaptenzorg: wat hebben de bestuurders en medewerkers van de organisaties in deze periode geleerd over zichzelf, over de wens van hun cliënten en over de manier van leveren van zorg? Wat willen zij vasthouden uit de afgelopen periode, of juist loslaten uit de jaren daarvoor om te komen tot een “beter normaal”?

Impact maatregelen

Net als in de rest van de maatschappij zijn ook binnen de gehandicaptenzorg de maatregelen ingrijpend geweest. De angst voor covid-19-overdracht tussen de cliënten, de mogelijke uitval van personeel door ziekte, het moeten stoppen van de dagbesteding op externe locaties en het niet meer mogen ontvangen van bezoek hebben grote impact gehad op cliënten, medewerkers en bestuurders van de organisaties.

Mooie initiatieven

We zien – net als in de rest van ons land – in de gehandicaptenzorg veel mooie initiatieven ontstaan om de cliënten dag in dag uit de beste ondersteuning en zorg te blijven te geven: het stoppen van dagbesteding op externe locaties leidde in alle organisaties tot creatieve oplossingen binnen de woning of bijvoorbeeld op het balkon of in de tuin van de cliënten en hun woningen.

Geleerde lessen

De grote thema’s die centraal staan binnen de organisaties, komen in de verschillende verhalen over de covid-19 periode sterk naar voren:

  • De cliënt en zijn specifieke vraag om ondersteuning staat centraal;
  • Heldere kaders en directe communicatie(lijnen) geven medewerkers de ruimte hun om hun professionele verantwoordelijkheid te kunnen nemen;
  • Geven en krijgen van vertrouwen leidt tot minder administratieve lasten ter verantwoording van de geleverde zorg en tot meer tijd die de zorgprofessional kan inzetten voor de cliënt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.