Home Zoek

Rapporten

Geef een zoekterm op ( 94 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Stimuleren van taakherschikking: Radboudumc doet aanbevelingen

Verpleegkundig Specialisten (VS) en Physician Assistants (PA) nemen steeds vaker taken over van medisch specialisten. Discussies over geld en beperkte groeimogelijkheden staan echter een structurele taakherschikking in ziekenhuizen in de weg, blijkt uit onderzoek van het Radboudumc. Het ziekenhuis doet daarom aanbevelingen.

Zorginstituut: ‘Ggz-cliënten vallen te vaak tussen wal en schip’

Het aantal personen met psychische problematiek dat tussen wal en schip valt, is nog altijd een omvangrijk probleem. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Zorginstituut Nederland. Het onderzoek brengt onder meer in beeld welke problemen mensen met langdurige ggz-problematiek ondervinden.

Mantelzorger verlangt naar flexibele werktijden

Werkende mantelzorgers hebben sterke behoefte aan flexibelere werktijden, betere verlofmogelijkheden en meer begrip van de werknemer. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). ‘In organisaties moeten maatwerkoplossingen voorhanden zijn’, aldus ANBO-bestuurder Liane den Haan.

Evaluatie: Hoe staat het er nu voor met de ggz-wachttijden?

Ggz Emergis slaat alarm
De regionale aanpak van de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg heeft zijn eerste vruchten afgeworpen. Een aantal regio’s krijgt het voor elkaar om de wachttijden binnen de Treeknormen te brengen en te houden. Overige plekken hebben er echter nog steeds moeite mee.

Onderzoek: veel experimenten met AI, nog weinig concrete toepassingen

M&I
Twee op de drie Nederlandse ziekenhuizen experimenteren met Artificial Intelligence (AI). Op kleine schaal zijn de eerste toepassingen al geïmplementeerd maar grootschalige invoering blijft vooralsnog uit. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau M&I/Partners.

Inkoop van e-health: aanbevelingen voor zorgkantoren

Zorgkantoren erkennen de grote potentie van technologische innovaties in de langdurige zorg. Een meerderheid besteedt in het inkoopbeleid dan ook specifieke aandacht aan ontwikkelingen op e-health gebied. Niettemin lopen zij tijdens dit proces regelmatig tegen problemen aan, concludeert PwC.

Basisset blijkt krachtig maar complex instrument voor kwaliteitsverbetering

Elk jaar komt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) met een nieuwe Basisset Medisch Specialistische Zorg. De Basisset bestaat sinds 2002 en is sindsdien uitgegroeid tot een krachtig instrument voor kwaliteitsverbetering. Tegelijkertijd is het proces rond de basisset complex en continu aan discussie onderhevig.

Verpleeghuiszorg: verblijfsduur omlaag, complexiteit omhoog

Sinds de stelselwijziging in 2015 neemt de verblijfsduur van patiënten in verpleeghuizen af. Maar hoe lang iemand er momenteel gemiddeld verblijft, valt niet precies op te maken uit de cijfers die op dit moment beschikbaar zijn. Dat concludeert Verenso in een factsheet.

Nivel: toelichting bij online labuitslagen noodzakelijk

online labuitslagen
Steeds vaker kunnen patiënten online labuitslagen bekijken via een patiëntenportaal. Door deze uitslagen te voorzien van tekstuele en visuele ondersteuning krijgt de patiënt meer inzicht in de betekenis ervan. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksinstituut Nivel.

Minder onnodige zorg? Focus op kwaliteitsverbetering en niet op besparing

Hoe kunnen we onnodige zorg verminderen? Dat was de kernvraag van de acht onderzoeksprojecten in het programma ‘Doen of laten? Het terugdringen van niet-gepaste zorg’. Vorige week werden de resultaten bekend gemaakt. De kans van slagen blijkt het grootst als de focus gericht is op de kwaliteitswinst voor de patiënt, in plaats van op de kostenbesparing.

Verfijn de zoekresultaten