Home Zoek

Rapporten

Geef een zoekterm op ( 205 resultaten )

Verfijn zoekresultaten
Financiën
Rapportage signalen zorgfraude 2017

Onderzoek VNG: zo wordt er zorgfraude gepleegd binnen de Wmo 2015 en Jeugdwet

Om de zorgfraude die wordt gepleegd binnen de jeugdhulp en Wmo-zorg aan te pakken, moeten bestuurders zorgen voor heldere normen en eisen over de aard en kwaliteit van zorg. Tegelijkertijd is het belangrijk dat er voldoende capaciteit voor rechtsmatigsheidstoezicht is. Dat stellen onderzoekers van LokaleZaken op basis van het onderzoek naar fraude binnen de Wmo 2015 en Jeugdwet in opdracht van VNG.
Kwaliteit
Foto: AdobeStock.

Gezondheidsraad: 45-minutennorm spoedzorg mist wetenschappelijke basis

De Nederlandse norm van 45 minuten voor aanrijtijden in de spoedzorg is geen basis voor de spreiding van SEH’s en mist wetenschappelijke basis. De benodigde tijd hangt van de patiënt en de situatie af en de ‘driekwartiersnorm’ moet dus in bredere context worden gezien dan alleen als prestatienorm. De Gezondheidsraad geeft een aantal adviezen.
Gehandicaptenzorg
Eding

Wat betekende de coronacrisis voor mensen met een verstandelijke beperking?

De beginperiode van de coronacrisis had een negatief effect op het welbevinden van mensen met een verstandelijke beperking. Hun naasten zijn over het algemeen wel tevreden over de ondersteuning en begeleiding die vanuit zorginstellingen werd geboden. Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel.
Verpleging en verzorging

Nivel: Palliatieve zorg vraagt om betere scholing en organisatie

Het onderzoek betrof ruim honderd ACP-projecten. Deze werden gefinancierd door ZonMw en voor het grootste gericht op mensen met dementie, verpleeghuisbewoners en andere kwetsbare ouderen. Uit de evaluaties van deze projecten blijkt dat de betrokken zorgverleners over het algemeen tevreden zijn over de toepasbaarheid en bruikbaarheid van ACP-tools of -werkwijzen. Zij geven ook aan dat […]
huisarts neemt meer tijd voor patiënt

Nivel: ‘Stel klachtenfunctionaris aan om geschillenprocedures te verbeteren’

Voor direct betrokkenen kan het soms lastig zijn om op een klacht over de eerstelijnszorg te reageren. Een klachtenfunctionaris bij het proces betrekken, kan dan een oplossing bieden. Daarnaast moeten aanklagers beter geïnformeerd zijn over wat een geschillenprocedure precies inhoudt voordat zij een dergelijk proces starten. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nivel naar de ervaringen van patiënten na een klacht over de huisarts.
Kwaliteit

Nivel-onderzoek: presenteer informatie over gezondheidsrisico’s in tabellen

Het grafisch weergeven van risico-informatie over gezondheid kan waardevol zijn, maar met name oudere patiënten worden hiermee niet altijd goed bereikt. Dat blijkt uit een studie van het Nivel samen met vier universiteiten. Bij het maken van grafieken dient men volgens de onderzoeker daarom rekening te houden met onder andere de lees- en rekenvaardigheden van zowel jongere als oudere mensen.
financiering zorgvastgoed, verpleeghuis

Flinke dip in beleggingsvolume zorgvastgoed door corona

Het bedrag aan beleggingen in Nederlands zorgvastgoed is in de eerste helft van 2020 met een derde afgenomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat komt door de coronacrisis. De vraag naar nieuwe zorglocaties blijft nog steeds even groot, waardoor de verwachtingen zijn dat de beleggingsmarkt na september weer aan zal trekken, zo blijkt uit het halfjaarlijkse zorgvastgoedrapport van vastgoedadviseur CBRE.
Verpleging en verzorging

Zes strategieën voor borging van innovaties in de palliatieve zorg

Het blijft vaak een uitdaging om innovaties in de palliatieve zorg in stand te houden. Daarom is het van het grootste belang om het managementteam vanaf het begin bij implementatieprojecten te betrekken, stellen onderzoekers van het Nivel.
Gehandicaptenzorg
IC Radboudumc schrapt honderd kwaliteitsindicatoren

‘Zorg voor meer samenspraak over coronamaatregelen in de ghz’

Mensen met een beperking en hun naasten vinden dat zij nog steeds veel te weinig worden betrokken bij het maken van afspraken rond coronamaatregelen. Dat blijkt uit een onderzoek van KansPlus en de LFB in samenwerking met Ieder(in). 

Patiënten zeer positief over zelfstandige klinieken

Patiënten beoordelen zelfstandige klinieken voor het vijfde jaar op een rij erg hoog. Dat blijkt uit een analyse van de Patiëntenfederatie. Van de specialismen wordt oogheelkunde het laagst beoordeeld. De patiënten geven die zorg echter alsnog een 8,5. 

Verfijn de zoekresultaten