In mei volgend jaar zijn alle regio’s binnen ’s Heeren Loo Zorggroep over op het nieuwe roostersysteem. De keuze voor Ayton hangt samen met het project Clientvolgend roosteren.
Cliëntvolgend roosteren.
Met het project brengt de organisatie balans in de wensen van cliënten, medewerkers en de organisatie. ’s Heeren Loo begon in 2010 met cliëntvolgend roosteren op twee woningen in Voorhout. Dennis Monincx, manager primair proces, in het verwantenblad van de organisaatie: ‘Cliëntvolgend werken vraagt een omslag in werken en denken, maar levert ook veel op. Cliëntvolgend roosteren is een andere manier van kijken naar de zorgvraag. Daarbij maken we gebruik van de kennis en betrokkenheid van de medewerkers. Zij kennen de cliënt goed. Ik vroeg dan ook: “Als jij het rooster mag maken, hoe ziet het er dan uit?”’
Koos Ouwehand, manager Flexbureau: “De ervaringen met cliëntvolgend roosteren zijn positief. Verwanten reageren enthousiast omdat er door het nieuwe rooster vaak meer tijd is voor directe cliëntzorg. Medewerkers halen meer plezier uit hun werk, omdat hun diensten beter zijn afgestemd op hun interesses en opleidingsniveau. Ook financieel levert het iets op. Inkomsten aan zzp’s en uitgaven aan personele kosten zijn beter in balans.’