De transitie van de jeugdzorg, scheiden van zorg en wonen in de ouderenzorg, concurrentie tussen ziekenhuizen en andere zorgaanbieders et cetera. Een woelig landschap.
Lees hoe social media uw zorgbrancheorganisatie stem geeft.
1. LinkedIn-groepen
LinkedIn wordt door zeven miljoen mensen in Nederland gebruikt. Gebruik de LinkedIn-bedrijfspagina daarom ook voor verspreiden van korte updates (intro’s), dus niet alleen voor vacatures bijvoorbeeld. Stuur je persberichten ook naar je netwerk. Gebruik de eerste alinea, met het hoofdnieuws, als intro. Link vervolgens naar de website waar het complete bericht staat.
Plaats uw update in een aantal relevante LinkedIn-groepen; net waar de achterban ook zit. Gebruik de online tool Sprout Social om eenvoudig in de LinkedIn groepen te kunnen plaatsen. Een tool bespaart tijd en is handig om de reacties in de LinkedIn- groepen te zien en erop te reageren. Dit is dus de open variant van een samenwerkingsplatform. Dit zorgt voor zichtbaarheid, nieuwe leden en ook ledenbehoud. Reken ook op 20 procent meer website bezoek / zichtbaarheid. Heeft u een Google+ account? Plaats dan de ‘LinkedIn update’ ook daar. Volg dan ook een aantal kringen die zorggerelateerd zijn, zodat uw boodschap in die streams verschijnt.
2. Twitter
Print uw persbericht uit en maak een foto van de kop (of knip de kop uit een screenshot). Formuleer uw tweet en gebruik spreektaal, geen beleidstaal. Verwerk ook emotie in uw leesbare boodschap. Voeg de foto bij, omdat de tweet dan meer opvalt en ook meer gedeeld zal worden. Gebruik Hootsuite om de tweet vaker in te plannen: 4 x per dag. De kop in het plaatje mag wel jargon bevatten!
100 + 37 + 3 tekens = 140 tekens
Een tweet heeft maximaal 140 tekens. Gebruik echter maar 100 tekens voor uw boodschap. Benoem de pijnpunten en maak ze invoelbaar. Gebruik een meetbare bit.ly link naar het persbericht. Gebruik de overige ruimte voor een #hashtag, zoals #zorg, en toon een of twee @namen om reacties te ontlokken van hen. Wanneer u tot een tweet met 137 tekens komt, is dat subliem. U biedt ruimte voor retweets. In dat geval wordt uw tweet 3 tekens langer door de toevoeging RT[+spatie].
Followerswonk
Volg mensen die over zorg berichten, denk aan invloedrijke personen in de zorg, politici en zorgredacteuren. Gebruik Followerswonk.com voor een wie-is-wie twitterlijst in de zorgsector. Zoek deze mensen op via Twitter.com om ze te gaan volgen.
3. Persberichten met storytelling
Storytelling sluit aan bij hoe mensen informatie verwerken. Een verhaal met een hoofdpersoon en een dilemma sluit meer aan bij hoe wij mensen informatie verwerken. We kunnen ons daarin verplaatsen en het koppelen aan eigen ervaringen. Gebruik dus echte verhalen in persberichten.
Zorgnetwerk heeft verhalen
Gebruik uw netwerk om nijpende zorgsituaties op te sporen. Maak wel afspraken over de anonimiteit van de betrokken cliënten. Uw standpunt, met daarbij een passend verhaal wekt veel meer (maatschappelijke) belangstelling en wint bovendien aan geloofwaardigheid. Verhalen zetten het zorgbeleid in een menselijk perspectief.
Wapenfeiten noemen
Als zorgbrancheorganisatie kaart u pijnpunten aan en geeft u zicht op oplossingen. Vergeet daarbij niet uw wapenfeiten te noemen. Dit kan in de laatste alinea van uw persbericht. Wanneer u uw organisatie beschrijft, noemt u ook wat al bereikt is.
4. Slideshare en YouTube
Op internet worden de extra boodschappen op Slideshare en YouTube extra goed gevonden. Zet uw persbericht als PDF op Slideshare, plaats in de beschrijving een link naar uw persbericht. Vul uw persbericht aan met een link naar een presentatie op Slideshare. Zet quotes in uw persbericht. En spreek dezelfde quotes in op film. Een ‘selfie‘ via uw mobieltje volstaat al. Opnemen van uw filmpje kan in een stille vergaderruimte met voldoende licht. Zo creëert u eenvoudig extra materiaal. Zet de beste versie van uw filmpjes op YouTube. Laat elke uiting een bit.ly link bevatten naar uw online persbericht op uw website.
5. Interactie met uw doelgroep
Wanneer u LinkedIn, Google+, Twitter, Slideshare, YouTube en/of Facebook gebruikt, ontstaat een nieuwe mogelijkheid: u kunt interactie aangaan met uw achterban. Vraag uw publiek om uw zorgbrancheorganisatie voortaan te volgen. Via e-mail en/of een sociale media kanaal van eigen keuze. Of vraag de lezer om een reactie achter te laten. Of betrek uw volgers regelmatig bij korte enquêtes via Survey Monkey.
Tot slot: één call-to-action
Kies in ieder geval voor een duidelijke call-to-action onder of in de boodschap die u deelt. Hoe meer mensen op uw zorgorganisatie ‘abonneren’, of iets van u delen, hoe meer zichtbaarheid u daarmee verkrijgt. En daar zijn persberichten toch om te doen?