Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Stefan Larsson: ‘Vbhc moet vanuit zorgprofessionals komen’

Redactie Qruxx
Nederland is al een eind op weg naar een zorgsysteem op basis van uitkomsten, stelt Stefan Larsson, bestuurslid en mede-oprichter van ICHOM. Om het nog beter te borgen, moeten zorgprofessionals aan boord zijn, IT-structuren en datastromen op orde zijn en stakeholders samenwerken. "Ik ben ervan overtuigd dat het verbeteren van zorg voor patiënten zingeving geeft aan zorgmedewerkers."

Value based healthcare moet niet top-down worden opgelegd, zegt Larsson. Hij legt uit dat zorgprofessionals als eerste aan boord moeten zijn. “Zonder hen kan het niet.” Vbhc is een grote verandering voor zorgprofessionals, aldus Larsson. Er is vaak weerstand tegen uitkomsten meten omdat in het begin meer administratie nodig zal zijn. Maar het doel is de processen zo veel mogelijk te automatiseren waardoor na verloop van tijd het administratieve werk vermindert, zegt hij.

Investeren in IT-structuur

De verandering op de werkvloer gaat niet vanzelf. “Als je het gedrag van mensen wilt veranderen, moet je de omgeving waarin ze werken veranderen”, vervolgt Larsson. “Wanneer andere dingen worden gemeten, zullen veranderingen plaatsvinden, zorgteams en ander personeel zullen zich anders gedragen. Dan komt rationeel gedrag meer centraal te staan.” In het geval van value based healthcare betekent het dat uitkomsten- en patiëntendata beschikbaar moeten zijn. Dat vraagt om een investering in de IT-structuur en mensen die de datastromen onderhouden en ervoor zorgen dat deze van goede kwaliteit zijn. “Als je als instituut betere zorg wilt leveren, moet je die investering doen.” Dokters, de professionals die ervoor moeten zorgen dat de data goed zijn, zijn in het begin vaak kritisch en huiverig om data te delen, vanwege zorgen dat deze niet kloppen, vertelt Larsson. “Maar hun houding verandert zodra ze vertrouwen hebben gekregen in de nauwkeurigheid van de gegevens en als ze beseffen hoe waardevol het is.”

Samenwerking tussen stakeholders

Verder is samenwerking tussen verschillende stakeholders erg belangrijk om vbhc verder te brengen, aldus Larsson. “Het duurt misschien langer als mensen moeten worden samengebracht, aangemoedigd en gefaciliteerd om consensus te krijgen. Maar het bestendigt het profijt van vbhc. Het ministerie van VWS heeft deze principes zeer succesvol toegepast.”
Larsson denkt dat ondernemerschap en respect voor elkaar ervoor zorgen dat verschillende partijen in het Nederlandse zorgsysteem samenwerken. “Het zorgsysteem is heel complex, met verschillende belangen van ziekenhuizen, huisartsen, verzekeraars en farmaceuten. Maar toch werken deze partijen samen in Nederland. Dat is niet makkelijk in de gezondheidszorg, vaak vertrouwen partijen elkaar niet.”

Larsson richtte tien jaar geleden mede ICHOM op, een internationaal consortium dat zich om internationale standaarden te ontwikkelen voor uitkomstmetingen in de zorg. De afgelopen tijd sprak hij met mensen uit de hele wereld die zich bezighouden met de implementatie van vbhc, voor zijn boek ‘The Patient Priority’, dat op 1 november uitkomt. Daarin vergelijkt hij de ontwikkeling van vbhc in verschillende landen.

Landelijke aandacht voor patiëntgerichtheid

Het poldergedrag in de Nederlandse gezondheidszorg gebruikt Larsson dan ook als lichtend voorbeeld in zijn boek ‘The Patient Priority’. Het zijn nog early days als het gaat om de implementatie van value based healthcare, zegt Larsson. Toch ziet hij dat veel goed gaat in ons land. Sterker nog: hij vindt Nederland een land dat moed toont om te veranderen. Larsson ziet veel ziekenhuizen en organisaties in ons land die zich bezighouden met verbetering van zorg op basis van kwaliteitsregistraties en in het bijzonder metingen van patiëntuitkomsten. “Patiëntgerichtheid kan een buzzword zijn; vaak wordt dit soort ideeën uitgewerkt op eilandjes om vervolgens te verdwijnen. Maar in Nederland wordt patiëntgerichtheid omgezet in iets heel zinvols en concreets. Er is landelijk aandacht voor.”

Verbeterpunten

Volgens de Zweed zouden in Nederland wel meer kwaliteitsregistraties kunnen worden ontwikkeld. “Ik zie gestage vooruitgang in Nederland, er zijn initiatieven die worden ondersteund door de overheid.” Hij benadrukt dat het goed is dat VWS hier de regie in neemt. Ook valt in ons land nog veel te winnen in bekostiging van zorg. “Betalingen moeten worden gelinkt aan bredere verantwoordelijkheden. Je zou niet alleen moeten betalen voor een chirurgische ingreep, maar voor de volledige behandelingscyclus. Ook moet je behandeluitkomsten rapporteren”, stelt Larsson. “Er zal niets veranderen als je niet verandert waar je voor betaalt.”

Op 1 juli zal Stefan Larsson spreken op het symposium van de Nederlandse Hartregistratie (NHR). De hartzorg is een veld waarin wereldwijd al lange tijd verbeteringen worden doorgevoerd door uitkomsten van verschillende ziekenhuizen te vergelijken, vertelt hij. In Nederland is de NHR een voorloper.

Het thema van het symposium: Meervoudig gebruik gezondheidsdata: kwaliteit & onderzoek. Volgens Larsson is het nauwer verbinden van onderzoek en verbetering een belangrijke stap. “Je kunt papers publiceren, maar je wilt dat uitkomsten vertaald worden naar betere zorg. Leer nieuwe dingen, neem ze op in hoe het ziekenhuis werkt en gebruik ze voor de inrichting van zorgpaden.”

Meer informatie over het symposium is hier te vinden

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.