Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Train gebruikers in de toepassing van PROMs en betrek ze vanaf het begin’

Redactie Qruxx
Door gebruik te maken van PROMs gaat de aandacht direct naar de juiste gebieden. Meer problemen worden door de zorgprofessionals herkend en bespreekbaar gemaakt. Dat stelt psycholoog-onderzoeker Maud van Muilekom in een webinar van het Linnean Initiatief over PROMs.

Tijdens het webinar kwamen in drie rondes verschillende specialisten en een patiënt aan het woord. Centraal stonden de ‘Patient Reported Outcome Measurements’ (PROMs). In de eerste ronde ging het gesprek vooral over de wetenschappelijke onderbouwing van de PROMs. Ook werd eens temeer duidelijk dat er vraag is voor de kernset generieke PROMs.

Maud van Muilekom, psycholoog-onderzoeker (Emma Kinderziekenhuis Amsterdam UMC): “Uit een onderzoek naar PROMs in de dagelijkse zorg blijkt dat de communicatie tussen patiënt en zorgverlener erdoor verbetert.” Meer problemen worden door de zorgprofessionals herkend en bespreekbaar gemaakt. Het consult werd door het gebruik van vragenlijsten iets compacter.

Gewoon doen

Jan-Jaap Hendrickx, KNO-arts/chirurg bij Amsterdam UMC, vindt het belangrijk dat zorgprofessionals meer met PROMs gaan werken. Hij benadrukt daarbij wel dat het belangrijk is om goede ondersteuning te regelen. Een grote rol is daarbij weggelegd voor de ICT. Hendrickx: “Een zorgverlener heeft bovendien nog geen verstand van vragenlijsten. Je moet die kennis in huis halen. Maar je moet het ook gewoon doen.” Van Muilekom beaamt dat: “Betrek de gebruikers vanaf het begin en train ze in de toepassing van PROMs.”

Zorgverleners trainen

Van Muilekom: “Uit subgroep-analyses en uit ervaring met het implementeren van PROMs zagen we dat het trainen van zorgverleners belangrijk is. Hoe bespreek je de uitkomsten? Hoe zijn de scores te interpreteren?” De visualisatie van de PROM-uitkomsten moeten volgens de onderzoeker duidelijk en snel te interpreteren zijn.

Hendrickx: “We stellen momenteel veel vragen aan de patiënt. Maar daarmee heb je per patiënt een enorm domein per controle afgedekt. Het zijn echter andere domeinen dan vroeger. De meeste tumoren komen terug in het eerste en tweede jaar. Maar stel dat iemand in het vierde jaar nog scoort op angst voor progressie. Ik had daar voorheen niet naar gevraagd.” De aanwezige patiënt vond de vragenlijsten niet storend en begreep dat deze dienen om de zorgbehoefte in kaart te brengen.

Kernset generieke PROMs

Philip van der Wees, fysiotherapeut en hoogleraar paramedische wetenschappen (Radboudumc), wenst meer eenduidigheid in vragenlijsten. Er is een kernset generieke PROMs gekozen met een landelijke werkgroep. In totaal worden 27 vragengesteld: kwaliteit van leven, pijn vermoeidheid, sociaal functioneren en angst en depressie. Van der Wees: “In Nederland maken we een stap als we dat invoeren. We houden het dan eenvoudig.”

Rob Baatenburg de Jong meldt vanuit de algemene livechat dat in het Erasmus MC voor alle specialismen dezelfde generieke en domeinspecifieke lijsten worden gebruikt. Die zijn dus onderling uitwisselbaar.

De bijeenkomst is terug te kijken via het YouTube-kanaal van het Linnean Initiatief. Ook zijn de gepresenteerde slides te downloaden. Daarnaast is er van elk literatuuronderzoek een praatplaat gemaakt.

  1. Waardegedreven Zorg implementeren – Wat werkt en waarom?
  2. PROMs in de dagelijkse zorg
  3. Leren en verbeteren op basis van geaggregeerde patiëntgerapporteerde uitkomstinformatie
  1. Costing in value-based healthcare – science or fiction?
  2. Value-Based Integrated Care (niet besproken tijdens webcast)

Volgende week verschijnt op Qruxx deel II van het webinar.
De eerstvolgende webcast is op 19 mei en gaat over ‘Praktisch van data naar dashboard’.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.