Actuele ontwikkelingen in de zorg, zoals een groeiend aantal samenwerkingsinitiatieven, is van invloed op de aansprakelijkheid van iedere deelnemende organisatie. Het brengt extra juridische complexiteit met zich mee – in een sector die toch al niet verlegen zit om wet- en regelgeving, vertelt Ruud Bindels, registermakelaar in assurantiën (RMiA) bij Howden. “Aansprakelijkheid richt zich nooit op een samenwerkingsverband – tenzij dat is vastgelegd als een juridische entiteit. Dus moet je heel zuivere afspraken maken over wie wat doet. En wie de financiële pijn draagt op het moment dat er fouten ontstaan.”
Financieel sluitstuk
Naast brand, personeel en cyber is aansprakelijkheid een van de vijf actuele risicodomeinen die Howden op basis van sectorervaring heeft gesignaleerd. Met inzichten, benchmarks en concrete oplossingen helpen ze organisaties grip te houden op die risico’s en vooruit te kijken. De crux zit ’m in risico’s te zien over de volle breedte. Niet alleen als verzekeringspost. Verzekeren is wat Bindels betreft ‘het financiële sluitstuk’. Het begint echter met twee andere V’s. Die van ‘verkennen’ en ‘voorkomen’. Op die manier kijken naar de risicodomeinen gebeurt nog te weinig in de zorgsector vindt Gijs Janszen, collega-RMiA van Bindels. “De verzekeringsoplossing wordt wel onderkend. Het is de vervolgstap die vaak ontbreekt: de vertaalslag naar risicomanagement.” Hij licht het toe met een voorbeeld van een brandrisico. Het verzekeren daarvan is relatief eenvoudig. “Het gaat erom de juiste mensen aan de voorkant mee te nemen om de continuïteit te waarborgen voor als het misgaat. Dus dat de manager Vastgoed inzichtelijk heeft dat de zonnepanelen goed zijn aangelegd en de brandmeldinstallaties zijn gecertificeerd. De juiste aandacht aan de voorkant bepaalt hoe je verzekeringsoplossing eruitziet op basis van dekking en kosten.”
Regie nemen
De riskconsultants bezoeken hun klanten periodiek. Iedere vier tot zes weken de ziekenhuizen, een keer of vier, vijf per jaar de grotere zorginstellingen. “Ik ben eigenlijk in dienst van de klant. Ik sta alleen niet op de payroll”, zegt Ruud Bindels grappend. De ondertoon is serieus. Het is van belang om bij de klant aan tafel te zitten, hun werkveld te kennen. “Op het moment dat wij risico’s in beeld hebben en zelfs kunnen mitigeren, kunnen wij restrisico’s beter presenteren aan de verzekeraar.” Ze schrijven daar hele rapporten voor. Door de jaren heen ontstaat daarmee vertrouwen. Wat zelfs resulteert in het sturen van de premie. “Omdat we de regie terugnemen, kunnen we de verzekeringsmarkt een beetje sturen. Zeker nu we zo groot zijn geworden.”
Positie om te kiezen
Bindels hint op de recentelijke overname van VLC & Partners door het Engelse Howden. Een wereldwijde speler die in 55 landen actief is en waarmee het aantal collega’s van de verzekeringsmakelaars is gegroeid naar een slordige twintigduizend. “Ons sectorteam is hetzelfde gebleven terwijl onze inkoopkracht is toegenomen. Daardoor zijn wij beter in staat om het volledige speelveld van verzekeraars voor bijvoorbeeld aansprakelijkheid in beeld te brengen. Van bestuurders wordt verwacht dat zij periodiek gemaakte keuzes herijken. Door onze sterkere inkoopkracht zijn wij in staat de bestuurder hierbij te helpen”, stelt Gijs Janszen. Een onafhankelijke benchmark op basis van prijs, dekking en aanvullende dienstverlening geeft een bestuurder de informatie om die keuze gefundeerd te kunnen maken. “We komen veel instellingen en ziekenhuizen tegen die al tien, twintig jaar bij dezelfde verzekeringsmakelaar zitten. Door zo’n onafhankelijke benchmark krijgen ze inzicht in nieuwe (verzekerings)mogelijkheden, waarmee ook een forse besparing gerealiseerd kan worden. Omdat wij als Howden ervoor kiezen om op een andere manier beloond te worden voor onze werkzaamheden.”
Stapsgewijs herijken
De riskconsultants benadrukken nog maar eens dat de verzekeringsoplossing zelf het financiële sluitstuk is. En dat hun toegevoegde waarde vooral in het traject daarvoor zit. Maar wat betekent dat voor zorginstellingen die hun verzekeringen al geregeld hebben? “We kunnen de route ook achterwaarts bewandelen”, licht Janszen toe. “In dat geval bekijken we als verzekeringsmakelaar de verzekeringsportefeuille als vertrekpunt.” Hoe is de verzekering tot stand gekomen? Wat zijn de uitgangspunten geweest? Ligt de bestuurder nog steeds wakker van dezelfde vraagstukken? Met antwoorden op dit soort vragen, beoordelen ze of ze de verzekeringsportefeuille hetzelfde zouden inkleden dan wel een ander advies zouden geven. “Iedere verzekering heeft een contractvervaldatum. Dat is een natuurlijk moment om een bepaald risicovraagstuk op te pakken.” Niet alles tegelijk maar stapsgewijs. “Daarin begeleiden we onze relaties. Zodat ze het overzicht houden.”
Verzekeren is geen doel op zich, stellen de verzekeringsmakelaars tot slot, maar het sluitstuk van doordacht risicomanagement. “Door te verkennen en te voorkomen, bouwen zorginstellingen aan continuïteit en veerkracht. Dat vraagt om regie, visie én de juiste partners aan tafel.”
Meer weten over de dienstverlening van Howden binnen de zorgsector? Bezoek onze website: Howden Zorg