Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Virtueel scootmobiel rijden in Roessingh

Mark van Dorresteijn
Revalidatiecentrum Roessingh heeft de eerste, in eigen huis ontwikkelde scootmobiel simulator in gebruik genomen. Onder de naam SCOMOSI zal het apparaat worden ingezet om revalidanten voor te bereiden op het gebruik van de scootmobiel.
Virtueel scootmobiel rijden in Roessingh

In de SCOMOSI kunnen gebruikers met behulp van virtual reality in een veilige omgeving vertrouwd raken met alledaagse verkeerssituaties.

Virtual reality

De virtual reality omgeving van de nieuwe scootmobielsimulator biedt een intensief en veilig trainingsprogramma. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs een beperkte inzet van de simulator in combinatie met het rijden in een echte omgeving (50 procent simulator,  50 procent real-time) even goed is als de huidige manier van leren rijden met een scootmobiel. De verwachting is dat revalidanten na het volgen van het SCOMOSI programma zelfverzekerder aan het verkeer zullen deelnemen, wat zich uit in een beter gebruik van de scootmobiel en dus een betere kwaliteit van leven. Met de toenemende zorgvraag enerzijds en het afnemende aantal therapeuten anderzijds vormt de simulator een welkome aanvulling op de capaciteit.

Scootmobielen in Nederland

In Nederland rijden momenteel ruim 180.000 scootmobielen rond. Dit aantal is naar verwachting ruim verdubbeld in het jaar 2030, mede door de vergrijzing. Jaarlijks komen 1.200 mensen in het ziekenhuis terecht na een ongeval met een scootmobiel. Goede begeleiding bij en instructie over het gebruik van de scootmobiel is dus van belang. De SCOMOSI is ontwikkeld door Roessingh Research and Development in samenwerking met Re-lion en Revatak. Het systeem wordt door de ergotherapeuten van Roessingh toegepast. De intentie is om de simulator door te ontwikkelen tot een volwaardig product dat op de markt kan worden gebracht. Hiermee kunnen in de toekomst scootmobielgebruikers binnen zowel de gemeentelijke als de meer specialistische revalidatiesector worden getraind op de uitvoering van technische vaardigheden en verschillende verkeerssituaties. Het  trainingsprogramma kan worden aangepast aan de specifieke situatie en aandoening van de individuele gebruiker. Tevens kunnen de rijprestaties op een objectieve wijze worden geëvalueerd.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.