Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

VNG wil bemiddelaar mantelzorg

Mark van Dorresteijn
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil een ombudsman of een andere bemiddelaar voor conflicten tussen burgers en gemeenten over de zorg voor hulpbehoevenden. Gemeenten hebben minder geld voor deze zorg beschikbaar. Ze zijn daarom bang dat veel familieleden van mensen die hulp nodig hebben, naar de rechter zullen stappen om zorg voor hen af te dwingen.
VNG wil bemiddelaar mantelzorg

‘Er zullen meer conflictsituaties komen. Dan zal uiteindelijk de rechter oordelen’, zegt projectleider Bob van der Meijden van de VNG woensdag in de Volkskrant. ‘Daarom zou het goed zijn als er meer instanties zijn waar burgers met hun geschil terecht kunnen.’

Bemiddeling

De bemiddeling kan volgens de VNG het best worden geregeld in de nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning. Het wetsvoorstel hierover gaat binnenkort naar de Tweede Kamer. Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid geeft in de Volkskrant aan geen reden te zien om de wet hiervoor aan te passen.

Steun bij familie en vrienden

In mei pleitten de gemeenten nog voor de mogelijkheid om mensen die langdurige zorg aanvragen, te verplichten om steun bij hun familie en vrienden te zoeken. Volgens de VNG kunnen de gemeenten de bezuinigingen alleen dan halen. Staatssecretaris Van Rijn vindt ook dat burgers op hun sociale netwerk moeten terugvallen, maar hij wil dit niet verplicht stellen. (ANP)

3 REACTIES

  1. Gooi er maar weer een heel heel dik betaalde instantie tegenaan die gaat bepalen of de gemeente wel terecht de NOODZAKELIJK ZORG weigert, omdat het een arme gemeente is, of omdat de betreffende gemeente ondeskundig is om te beoordelen of die hulp wel of niet nodig is (hebben wij plotseling bij de gemeente zorgdeskundigen!!!!???!!) of omdat de wethouder de voetbalclub veel en veel belangrijker vindt.
    De volgende stap is of al die bemiddelaars — want dat worden er natuurlijk meer (we hebben het immers over de zorg; mag geld kosten) — wel voldoende neutraal zijn of dat ook daar weer een dik betaald instituut bovenkomt.
    En al die tijd slaapt de IGZ (die daarvoor opgesteld staat) gewoon door. Want als iemand in het verpleegtehuis de bescherming krijgt van de IGZ (beter gezegd ZOU MOETEN KRIJGEN) heeft hij of zij daar ook recht op in de veranderde thuissituatie met de gemeente als WMO-uitvoerder.
    Niet aan gedacht. Jammer. Volgens het plan niet nodig; dan kunnen er bij de IGZ een hoop de straat op en terecht.
    U lacht meewarig. Niet onterecht, want ik weet niet hoeveel dikbetaalde instanties ik heb afgelopen met mijn vrouw voordat vastgesteld was dat ze ZZP7 had en welke zorg ze nodig had, terwijl onze buurman precies formuleerde wat ze nodig had, zonder kennis en zijn eentje (ze was half verlamd, zat in een rolstoel, kon heel moeilijk eten en kon niet praten; kon helaas eigenlijk niets) .

  2. Lees alle reacties
  3. Het gaat helemaal niet (alleen) over mantelzorg, maar over de interpretatie wat straks ‘maatwerk’ (vervanger van compensatieplicht) is en de conflicten die daar uit voortkomen. En dat die conflicten komen kan iedereen die z’n ogen en oren open houdt zien aankomen. En ook dat de gemeenten dat willen voorkomen en nu al richting bemiddeling sturen. Aanvaarding van bemiddeling, het woord zegt het al, betekent automatisch dat de wmo-zorg/hulp vrager bij voorbaat aanvaard dat hij/zij niet de maatwerkzorg/hulp krijgt waar hij/zij aanspraak op meent te kunnen maken.

  4. Van onze jurist begrijp ik dat de WMO is geschreven met het doel om mensen geen ‘recht op zorg’ te geven. De WMO zal de rechter dan ook weinig aangrijpingspunten geven om gemeenten te veroordelen. Juridisch wordt het interessant om te zien of er geen hogere wetten (grondwet) zijn waar mensen beroep op kunnen doen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.