Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Voorspellende waarde big data overschat’

De voorspellende waarde van big data en de potentie hiervan voor de zorgsector worden veel geroemd. Volgens Dirk van Hyfte van InterSystems zijn de big data analyses in werkelijkheid vaak nogal beperkt. ‘Veel big data analyses in de zorg missen cruciale informatie omdat de gebruikte data uit beperkte bronnen komen.’
Dirkvanhyfte300.jpg

Wat is het probleem?
‘In de medische wereld zit heel veel kennis in ongestructureerde data, zoals in aantekeningen van artsen. Al het onderzoek in de zorg wordt echter gebaseerd op gestructureerde data. Dat is data die netjes in de hokjes en vakjes van spreadsheets en databases staat. In het epd komt bijvoorbeeld alleen maar gestructureerde data terecht. Dat zijn vaak gegevens die nodig zijn voor facturatie en declaratie. Andere gegevens worden niet automatisch gegenereerd of vastgelegd, terwijl daar een schat aan informatie ligt.’

Wat zijn de gevolgen?
‘Dat je geen goede voorspellingen kunt doen. Ons product iKnow is gebruikt bij een ziekenhuis aan de Amerikaanse Westkust, waar men zich boog over het ontstaan van sepsis bij patiënten tijdens de opname. Terwijl de informatie in het epd slechts sporadisch voorzag in duidelijke hints over sepsis risico’s, gaf de analyse van iKnow op de vrije tekst van de klinische notities juist heel veel aanwijzingen. Het blijkt dus dat zonder het verwerken van ongestructureerde data in je analyse, de voorspellende waarde veel te beperkt is.’

Hoe werkt iKnow?
‘iKnow kan woorden of zinsdelen met een voorspellende waarde uit vrije tekst halen. Het werkt volgens een bottom-up benadering die de tekst eerst in zinnen opdeelt en van daaruit  betekenisvolle woorden of woordgroepen herkent en de relatie tussen deze woordgroepen. In traditionele vormen van tekstanalyse wordt uitgegaan van vooraf opgestelde woordenboeken of ontologiën. Het zoekproces is louter kwantitatief en gaat voorbij aan het feit dat bijvoorbeeld in het medische domein woorden een gehele andere betekenis kunnen hebben in een andere context. Ik heb zelf een geslaagde proef gedaan bij ggz instelling Parnassia. Hier is iKnow is gebruikt om uit de tekstverslagen van verpleegkundigen en psychiaters vast te stellen of patiënten op korte termijn in een fase komen die isolatie noodzakelijk maakt. Tijdig ingrijpen en het aanpassen van de therapeutische behandeling voorkomt dat. Inmiddels wordt de InterSystems software bij diverse  Nederlands ziekenhuizen operationeel gebruikt in diensten van de Praktijk Index uit Bilthoven.’ 

Dus de software weet zelf wat een zinvol woord of zinsdeel in?
‘Dat heeft te maken met de semantische boundaries. We kijken bijvoorbeeld niet alleen naar het woord ‘auto’ in een zin. Maar ons systeem kijkt ook naar de woorden ‘grote, rode auto’ bijvoorbeeld. Het is een super uitdaging om uit de doorgaans slecht grammaticaal opgezette zinnen van dokters en uit de vaak slechte handschriften van zorgmedewerkers de semantische boundaries te bepalen. Maar dat kunnen we dus wel tegenwoordig.’

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.