Wet douchebeurten geeft praktische problemen

De ministerraad heeft ingestemd met de nieuwe beginselenwet zorg, op voorstel van staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten. Die heeft het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.
Wet douchebeurten geeft praktische problemen

In de wet krijgen mensen die verblijven in een zorginstelling het recht op regie over het eigen leven, recht op dagelijkse hygiëne, zoals een dagelijkse douchebeurt, recht op zinvolle dagbesteding en dagelijks buitenlucht en het recht op een eigen kamer of kamer met partner. Op de eigen kamer is roken toegestaan, indien gewenst. Zorgverleners hebben het recht om te weigeren bij rokende cliënten te werken. Alles moet binnen de AWBZ worden geregeld, een zorginstelling mag hiervoor geen eigen bijdragen heffen. Cliënten moeten de zorg waarvoor zij zijn geïndiceerd daadwerkelijk krijgen. De inspectie zal toezicht houden op naleving van de wet.

Zorgleefplan

ActiZ-directeur Aad Koster vindt weinig nieuws in de wet. “Het is net alsof er nu nog niets is geregeld. Dat irriteert mij: 95 procent van de wet is al geregeld.” Koster wijst op de algemene leveringsvoorwaarden die de sector met cliëntenorganisaties heeft afgesproken en de afspraken die al in het zorgleefplan worden vastgelegd. Het kwaliteitskader verantwoorde zorg dat met alle betrokken partijen in 2007 is opgesteld geeft richtlijnen voor goede zorg.

Rechten afdwingen

De vraag is wat er gebeurt als iedere bewoner zijn rechten gaat afdwingen. “Er kan van ons niet het onmogelijke worden gevraagd. Als alle 170.000 cliënten ’s ochtends tussen zeven en half acht willen douchen, hebben we een probleem.” Het aantal medewerkers is daarvoor onvoldoende, maar ook het budget ontbreekt, legt Koster uit. “Een verzorgingshuis krijgt gemiddeld per bewoner 80 euro. Dat komt overeen met twee uur beschikbare arbeid.”

Recht op eigen kamer

Ook het recht op een eigen kamer is een lastige. Koster zou die wens graag willen honoreren, maar praktisch is dat op dit moment niet mogelijk. Hoewel het aantal driepersoonskamers steeds minder wordt, zijn er nog zeker 9000 tweepersoonskamers. De overheid geeft geen prioriteit aan de afbouw van deze kamers. Als dit allemaal eenpersoonskamers moeten worden, is er een forse financiële inspanning nodig. Koster: “Of we met deze wet in de praktijk kunnen werken, hangt af van wat de staatssecretaris bedoelt met ‘binnen het redelijke’. Dat zullen we nu met elkaar gaan uitvinden.” (Zorgvisie – Carina van Aartsen)

Lees ook:

Veldhuijzen van Zanten werkt aan beginselenwet care

Kabinet akkoord met wetsvoorstel zorgplan op maat

Wet voor douchebeurten en buitenlucht

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

18 REACTIES

  1. Ik ben het zeer met Koster eens: het meeste is nu al geregeld. En ik weet dat verzorgenden en verpleegkundigen er alles aan doen om cliënten te bieden waar zij recht op hebben. Het cynische is echter dat wij in Nederland niet bereid zijn om voor de realisering van deze rechten voldoende geld op tafel te leggen. Een beschaafde samenleving zorgt goed voor haar ouderen!

  2. Lees alle reacties
  3. Wat een ongelooflijke onzitwet. Doet het leuk op TV, maar in de praktijk volstrekt onhaalbaar en onbetaalbaar. Het is wel weer een leuke kapstok voor kamerleden om een spoeddebat aan te vragen als een instelling ‘de fout ingaat’ en een potentieel geweldige bron van inkomsten voor advocaten. Deze wet gaat heel vaak overtreden worden!

  4. Waar praten we over ,aan de ene kant draaien we de kraan dicht wat betreft vergoedingen van het zorggeld en aan de andere kant gaan we praten over meer zorg leveren.In den haag niets te doen ?
    Kom s,ochtend een paar uur helpen ipv je tijd te verkwanselen met deze nonsens

  5. Oke, het grootste deel is dicutabel, maar ik vind het allerbelangrijkste dat er genoemd is dat mensen die verblijven in een zorginstelling het recht op regie over het eigen leven krijgen. En dan is het inderdaad KRIJGEN. Heel vaak wordt de regie al bij voorbaat overgenomen door de gewoontes van een afdeling. Helemaal als bewoners iets anders vragen dan de norm. En stel je toch eens voor dat er iemand is die vanmorgen gewoon een keertje een bepaalt pilletje niet in wil nemen. Dan wordt vervolgens gelijk de hele medicatie overgenomen door het team. Want “wij weten wat goed voor u is.” Stel je voor dat je net naar het toilet moet als er pauze is:” Nee hoor, we hebben nu pauze, straks bent u weer aan de beurt”. Schandalig!

  6. Het meeste is al gezegd! Populair een wetje regelen, terwijl heel veel al geregeld is met vallen en opstaan vaak binnen afdelingen zelf. Ja, en vraag je als bewindsvrouw vooral eens af hoe het toch zo gekomen is, dat die keuzes binnen de zorg gemaakt moeten worden, zoals wel of niet douchen? En werkelijk Carla meen je nu echt dat meer geld gaat leiden tot nog meer onuitvoerbare regels? Dacht het niet, juist het afknijpen van de zorg heeft geleid tot een papieren monster dat de illussie moet wekken dat kwaliteit is te meten aan de hoeveelheid papier in een dossier. Papier heeft het vertrouwen in de professionaliteit van de zorgmedewerkers overgenomen en zoals je weet, papier scheurt erg makkelijk.

  7. Rob Veenstra
    Ja, dit meen ik echt. Meer geld komt ter beschikking aan oa. nog meer projectgroepjes etc etc, die alleen maar meer regels bedenken voor de instellingen met als gevolg nog meer bureaucratie.
    Sterker nog, minder geld en geen extra personeel erbij. Wel afschaffen van onuitvoerbare regels en gewoon je werk kunnen doen waarvoor je bent opgeleid.
    Kijk eens naar bv de buurtzorg. Weinig regels, minder mensen en toch volledig je werk kunnen doen. Oftewel zelf verantwoordelijkheid dragen.

  8. Precies Carla, Juist dat doen waar je voor bent opgeleid! Daar waar ik het heb over afknijpen van de zorg, gebeurde dat vrijwel altijd aan de basis, dezelfde uitgedunde basis die geplaagd wordt door een papieren monster. Jij verteld over meer geld dat zou wegvloeien naar leuke projectgroepjes,dat is dus net niet wat ik beoog. Wil je daadwerkelijk iets veranderen dan zal je “de vloer” moeten versterken met zorgprofessionals en niet met halve administrateurs die om de haverklap weer van alles moeten invullen,omdat we daarmee zogenaamd transparant zijn.

  9. Vermoedelijk slaat Aad Koster
    de spijker op de kop. Ik vrees echter – als stuurman aan de kant – dat hij te grote overhead en bureaucratie toedekt als hij zegt:
    “Een verzorgingshuis krijgt gemiddeld per bewoner 80 euro. Dat komt overeen met twee uur beschikbare arbeid.” Met 8o euro kun je toch een heleboel doen. Misschien veel meer als de managers zo nu en dan aan het bed de handen uit de mouwen steken??

  10. Ook deze staatssecretaris legt de prioriteiten op de verkeerde plaats. Zorg eerst dat b.v. het toezicht in verpleeghuizen goed geregeld wordt, dat mensen veilig er kunnen wonen. Dus dat mensen niet mishandeld worden door mede bewoners. Dementerenden zijn nu één maal vaak onberekenbaar. Dan zou mijn overleden vader in 2008 niet 21X mishandeld zijn geweest door mede bewoners!! Deze situaties gebeuren nog steeds. Ik vind dit belangrijker dan een dagelijkse douche beurt!!

  11. @Arjan van Gelder:Prioriteit wordt hier naar mijn idee wel goed gelegd echter u haalt de voorbeelden eruit als zijnde dat is het. Naar mijn idee wordt er inderdaad te weinig gekeken naar wat de cliënt wil en behoeft in relatie tot wat er daadwerkelijk gegeven wordt.
    Dat laatste gebeurd inderdaad, zoals al Geertje van Merwijk hierboven al schetst, vanuit perspectief van de instelling.
    Ik zal de laatste zijn die zegt dat het op deze manier beter werkt echter het moet wel het uitgangspunt blijven.
    Tevens moet de indicatie ook daadwerkelijk geboden worden. Mijn schoonmoeder kreeg een uitbreiding van indicatie maar heeft nooit de meer-uren aan haar bed gezien. Verbazingwekkend hoe dat in zorginstellingen kan werken!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.