De omzet van de organisatie nam toe van 90,1 miljoen in 2012 naar 96,8 miljoen in 2013, maar doordat de kosten stegen met 11,5 miljoen daalde het resultaat met 4,9 miljoen: van 14,2 miljoen in 2012 naar 9,4 miljoen in 2013.
Toename van kosten
Grootste kostenpost wordt veroorzaakt door toenemende personele kosten. Deze post steeg in 2013 met maar liefst 8,9 miljoen euro. De stijging wordt veroorzaakt door de uitbreiding van de personele formatie en door een stijging van de bruto salarissen conform de CAO-gehandicaptenzorg. De overige 2,5 miljoen aan kosten wordt onder andere veroorzaakt door de uitbreidingen in de (intramurale) capaciteit en een stijging van de huurlasten door het in gebruik nemen van nieuwe woningen/appartementen.
Risico 2014
Ook in 2014 worden nieuwe appartementen(-complexen) in gebruik genomen waar cliënten ondersteuning krijgen van de JP van den Bent stichting. Het gaat om veertien appartementen in Ugchelen. Deze appartementen zullen per 1 juli 2014 worden opgeleverd en in gebruik worden genomen per 1 september 2014. Als risico noemt de organisatie het uitblijven van een adequate financiering van de dienstverlening aan de cliënt wanneer de appartementen onbewoond blijven. Dit risico bestaat onder andere uit het doorbetalen van medewerkers die voor betreffende locatie zijn aangesteld en de huisvestingskosten van de appartementen.
Horeca
Bij twee locaties van de JP van den Bent stichting wordt het horecagedeelte geëxploiteerd. De opbrengsten vanuit deze activiteiten nam sterk toe met circa 41 procent: van 156.000 in 2012 naar 263.000 in 2013.
Regelarme zorg
JP van den Bent stichting doet mee aan het experiment voor regelarme zorg van VWS. ‘Dit levert enorm goede resultaten op’, deelt Ruud Klarenbeek van zorgorganisatie JP van den Bent stichting. ‘We zijn gestopt met allerlei bureaucratische rompslomp zoals indicatiestelling en het maken van een begroting. Dit heeft als resultaat dat we minder dan vijf procent overhead hebben.’ Klarenbeek pleitte eerder al voor het buitenspel zetten van onafhankelijke bestuursorganen als de Sociale Verzekeringsbank en het CAK. Zij zouden een bedreiging vormen voor de nieuwe Wmo.

Scheiden wonen & zorg
Het beleid om het wonen en de zorg in de care te scheiden, vormt al jaren een hoofdpijndossier voor zorgbestuurders. Hoe houden zij de verzorgingshuizen open zonder de huisvestingvergoeding?
Bekijk het dossier