Ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten leven in twee werelden

Medisch specialisten en ziekenhuisbestuurders bekijken elkaar met wantrouwen en verschillen radicaal van mening over elkaars verantwoordelijkheden. Dat blijkt uit een gezamenlijke enquête van Zorgvisie en Medisch Contact onder 266 medisch specialisten en 23 ziekenhuisbestuurders.
Ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten leven in twee werelden

Specialisten tonen zich het meest wantrouwend. Bijna 30 procent ziet de raad van bestuur eerder als vijand dan als vriend. Bijna 40 procent van de medisch specialisten vindt dat ze als professionals niets hebben in te brengen.

Onenigheid

Inhoudelijk zijn beide partijen het zelden eens. Nu concentratie van zorg aan de orde van de dag is, vindt bijna 40 procent van de medisch specialisten dat zij zelf het zorgaanbod bepalen. Van de ziekenhuisbestuurders vindt een kleine 10 procent dat de artsen daarover het laatste woord hebben. Omgekeerd verlangen bijna alle bestuurders inzicht in de resultaten van medische behandelingen. Een wens waar slechts 15 procent van de medisch specialisten met regelmaat gehoor aan geeft.

Kwaliteit van zorg

Het overgrote deel van de bestuurders vindt dat het de taak van de raad van bestuur is om de kwaliteit van de zorg te beoordelen. Slechts 11 procent van de specialisten is het daarmee eens. Eenderde vindt dat het collectief medische staf hierover gaat en een kwart is van mening dat de wetenschappelijke verenigingen het laatste woord hebben. Het verbaast niet dat raden van bestuur volgens 46 procent van de medisch specialisten geen idee hebben van wat er in het ziekenhuis gebeurt.

Resultaten

De resultaten van de enquête staan vermeld in een uniek dubbelnummer van Medisch Contact en Zorgvisie dat 28 oktober verschijnt. Met in het Medisch Contact-deel een openhartig interview met internist en AMC-bestuurder Marcel Levi: “Ik verdien niet het meest van dit ziekenhuis. Dat was voor mij ook een verrassing.” In het Zorgvisie-deel een gesprek met bestuursvoorzitter Johan Dorresteijn van het Rotterdamse Havenziekenhuis: “Verpleegkundigen moeten niet bang zijn voor de dokter.” (Zorgvisie – Eric Bassant)

Lees meer:

Enquêteziekenhuisbestuur

16 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Misschien is dit geen nieuws voor iedereen die de verhoudingen kent. Voor alle anderen die zich met zorgbeleid en -management bezig houden is dit verplichte kost. De aandacht voor dit thema is zeer terecht en verdient een compliment aan zowel Medisch Contact als Zorgvisie.

  3. Buiten een onbeschoft en gigantisch salaris willen de managers (die het verschil niet weten tussen een koortsthermometer en een stetoscoop) ook nog gestreeld worden in hun ego. Natuurlijk moet er wederzijdse controle zijn om uitwassen van beide kanten te voorkomen, maar om daar ruzie over te maken (VAAK TEN KOSTE VAN DE PATIENT; soms de dood van de patient ten gevolge hebbend; Elkerliek Helmond 2006)en het overleg geen kans gevend, zou je niet verwachten van “hoogopgeleide mensen”; zelfs bouwvakkers zijn voor rede vatbaar.

  4. De doorgeschoten zelfstandigheid van medisch specialisten is een belangrijke reden dat ziekenhuizen in Nederland significant slechter presteren dan in de ons omringende landen. Daar is veel meer teamwork en krijgen specialisten significant minder betaald!

  5. Interessant onderzoek, en volgens mij voor velen in de zorg een bevestiging van wat men al lang weet. Ik snap soms niet waarom de klassieke battle tussen bestuurders en specialisten voort moeten blijven bestaan. Misschien ben ik te naïef, maar als beide partijen zich aan hun eigen taken en verantwoordelijkheden houden is er niks aan de hand. Het probleem ligt volgens mij in de afstemming van deze taken en verantwoordelijkheden en het vertrouwen dat je in elkaars vaardigheden zou moeten hebben. Uiteindelijk moet de patiënt het uitgangspunt van het beleid zijn, ik heb het idee dat lang niet alle bestuurders daar nog bij stil staan. Uiteraard draait het uiteindelijk om geld verdienen en een goede plek in de markt, maar daarbij moet de core business absoluut niet uit het oog verloren worden.

  6. Zolang de artsen blijven roepen dat de patiënt komt voor de arts en het ziekenhuis dit moet ondersteunen en de managers precies het tegenovergestelde roepen zal dit conflict niet opgelost worden. Wanneer gaan we nou gezamenlijk luisteren naar de patiënt en er voor zorgen dat die snel geholpen wordt door goede artsen, verpleegkundigen en ondersteuners in een prettige omgeving waar alles draait om de patiënt.

  7. Een ziekenhuis is als een militaire unit met 1 duidelijk doel. Hoeveel managers zijn er in het leger? En als ze er zijn, dan hebben ze een ondersteunende rol en bepalen niet het doel. Maar de militairen, ook de kolonoels, moeten erkennen dat er maar 1 de leiding heeft. Ze kunnen niet allemaal apart het beleid van de eenheid (ziekenhuis) bepalen. Maar de leider moet wel een vakman zijn!

  8. Oplossing is simpel: specialisten net als advocaten/notarissen/adviseurs inhuren. Het zkh sluit volume & kwaliteit contracten af en huurt specialisten per uur in, evt. tegen gedifferentieerd tarief. Systeem komt vanzelf in balans: specialist moet aantrekkelijk zijn voor het ziekenhuis en het ziekenhuis moet aantrekkelijk zijn voor de specialist (voorzieningen, case mix etc.). Dit is het marktmodel voor ondernemende professionals; ik heb nog nooit klachten van deze aard gehoord bij b.v. advocaten etc. Bevalt het ziekenhuis niet: ergens anders opdracht aannemen, bevalt de specialist niet: niet inhuren. Klaar.

  9. 30 jaar na mijn afstuderen lijkt in de hele wereld van de gezondheidszorg niets veranderd. Wat een natuurlijk spanningsveld had moeten worden is een dreigend slagveld zeker na het laatste advies van de RvdV. Teveel managers die besturen en te weinig inhoudelijke professionals die profiteren van wat ze opgebouwd hebben in jaren. Marktwerking, zorgverzekeraars en wie al niet meer dragen eerder bij aan de teloorgang van de kwalitatief nog hoogstaande zorg. Na vele jaren besturen geniet ik weer van de inhoud van mijn vak, dankbare patienten en ver van de bestuurslagen. Wanneer staat de Johan Cruyf van de gezondheidszorg op om eens drastisch te saneren in bestuurs- en managment lagen Waar het Nederlands bedrijfsleven geweldig in slaagt, mislukt de zorg op het punt van wederzijdse loyaliteit en respect. Wellicht zijn er nog plekken waar men tevreden kan zijn! Ik heb ereen!!

  10. Nu de stof is neergedaald, is het duidelijk dat de resultaten van dit onderzoek robust zijn. Verder onderzoek is daarom niet nodig. Het is nu tijd om de ziekenhuizen weer bestuurbaar te maken. Bestuurders die denken dat zij het vertrouwen wel even herwinnen vergissen zich. Professionals en bestuurders vertrouwen elkaar per definitie niet. Het gaat erom een bestuursvorm te vinden waarbij wantrouwen de bestuurbaarheid minder aantast. ZBC’s geven daarbij een voorbeeld, maar Loek Winter ook. Van alles is mogelijk, behalve doormodderen…

  11. Zelf 41 jaar in de Zorg werkzaam, belangrijk is , dat jonge Bestuurders een Visie hebben op Zorg richting 2015/2020.
    Het blijft bij meer Burocratie en minder Clientvriendelijkheid. Daar moet de Zorg het wel van hebben , kijkend naar de Privatisering v/d Zorg. O.a.Medi Nova ; etc..

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.