Zo ga je AVG-proof in gesprek met zieke werknemers

Een medewerker meldt zich ziek. En dan? Door de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) lijken de handen van werkgevers gebonden. Je mag immers niet vragen naar de oorzaak of reden van ziekmelding. En de werknemer geeft zelf aan, wanneer hij weer aan het werk kan. Met Eigen regie 2.0 is een gesprek toch mogelijk, blijft de privacy gewaarborgd én gaan medewerkers sneller weer vitaal aan het werk.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Als werkgever wil je weten wat er aan de hand is met jouw zieke werknemer. Logisch, want je wilt iets doen, zodat de medewerker weer aan het werk gaat – en blijft. Om dat te bereiken is het gelukkig ook niet van belang om te weten wat er aan de hand is. Wel is het noodzakelijk om te ontdekken wat er nodig is om weer gezond en met plezier aan het werk te kunnen. En vragen daarover, mag je wél stellen. Die zoektocht en gesprekken, waarbij de medewerker in charge blijft, noemen we Eigen regie 2.0.

Onderzoek samen wat de werknemer nodig heeft…

Bij een griep of gebroken pols is het redelijk eenvoudig om te bedenken wat er moet gebeuren om iemand weer aan het werk te krijgen. Maar bij bijvoorbeeld burnout-klachten valt dat vaak niet mee. In veel gevallen spelen er meerdere factoren mee en vaak weet de medewerker de oplossing ook niet. Ga daarom in gesprek en onderzoek wat hij nu nog wél kan en wat hij nodig heeft om weer volledig inzetbaar te zijn.

… en laat hem de regie nemen

Medewerkers met complexere klachten hechten veel waarde aan een leidinggevende die hen en hun klachten serieus neemt. En in die zin helpt de AVG een handje. Want door niet te vragen naar de oorzaak van het probleem, maar samen te zoeken naar de oplossing, toon je oprechte betrokkenheid en creëer je een veilige sfeer. De werknemer hoeft zich immers niet te verantwoorden over zijn ziekmelding. Tegelijkertijd organiseer je zo ruimte voor eigen regie over de re-integratie van de medewerker. Hij kan in de zoektocht namelijk aangeven wat hij nodig heeft. Van jou als werkgever, van collega’s, of van een hulpverlener. De grote winst is dat de werknemer er zo achter komt welke keuzes hij moet maken om de klachten te verhelpen en, net zo belangrijk, in de toekomst te voorkomen.

… om een concrete hulpvraag te formuleren

Eigen regie 2.0 vraagt wel wat van je als leidinggevende: je moet het proces bewaken, zorgen voor een veilige sfeer, de juiste vragen stellen. Allemaal om ervoor te zorgen dat de werknemer een concrete hulpvraag formuleert. Want pas als dat is gelukt, weet je wat je kunt doen of wie je moet inschakelen zodat hij weer gezond en met plezier aan het werk kan.

Door: Claudia Bouwman. Zij is arbeidsdeskundige en arbeids- en organisatiedeskundige, en werkt als consultant bij Loyalis.
Bekijk ook het filmpje waarin Claudia het eigen regiemodel uitlegt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.