Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

EHBO-app krijgt crowdsourcing-element

Mark van Dorresteijn
De EHBO-app van het Rode Kruis is populair met een hoog percentage actieve gebruikers. Simone van Oosten, marketeer EHBO bij het Rode Kruis en verantwoordelijk voor de EHBO-app, vertelt over de toekomst van de app en wat het winnen van de Health app awards 2014 daar aan bijdraagt.
EHBO-app krijgt crowdsourcing-element

De EHBO-app geeft korte en bondige instructies bij ongevallen. De instructies worden visueel en auditief ondersteund. In het geval van een hartstilstand krijgen gebruikers precies te horen wat zij moeten doen. De app heeft in totaal circa 1,4 miljoen downloads en is beschikbaar voor Android, iOS en Windows. Van Oosten: ‘We zien dat 60 procent van de gebruikers actief zijn en de app op regelmatige basis gebruiken. Dat is ook logisch als je bedenkt wat er in een gemiddeld huishouden allemaal gebeurt.  Denk aan stoten van het hoofd, vingers tussen de deur, vallen, vergiftiging of verslikking. Daarnaast is er een grote groep BHV’ers die de app regelmatig als naslagwerk gebruiken. Tot slot zijn er beroepen waar veel gebeurt en waar de app heel handig is, in de bouw bijvoorbeeld.’

Winnaar Health app award 2014

De EHBO-app won in 2014 de Health app award. Volgens de jury is de app gebruiksvriendelijk en geeft heldere informatie in noodsituaties als vergiftiging, hartstilstand of verstikking. Vijftig mensen hebben de app ook echt gebruikt tijdens een reanimatie. Van Oosten vertelt dat zij ontzettend veel mailtjes, berichten en feedback hebben gehad op de winst. ‘Binnen de organisatie was dat echt een opsteker om zoveel waardering te krijgen. Het is mooi om te zien dat we echt een bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid.’

AED-locaties

Naast enkele verbeterslagen, is de app niet veranderd sinds het winnen van de award. Wel staat er een vernieuwing op de planning. Van Oosten vertelt dat de app in de zomer van 2015 wordt aangevuld met een crowdsourcing-element. ‘We willen de vermelding van AED-locaties verder uitbreiden. Met de update geven we gebruikers de kans om AED-locaties aan te melden of te wijzigen. We werken daarin al samen met het platform AED4U via een gezamenlijke database.’ Daarnaast wil Van Oosten ook leveranciers nauwer betrekken bij het vermelden van AED-locaties.

Thema-apps

Andere grote updates komen er voorlopig niet. Wel zijn er allerlei ideeën voor thematische apps. ‘De EHBO-app moet snel werken en niet onoverzichtelijk worden, we denken daarom aan enkele thematische apps zoals sport en baby’s/kinderen. Bij sport zouden we dan meer focussen op de locatie van het letsel, zodat een aantal problemen al uit te sluiten valt. Nek- en wervelletsel komen bijvoorbeeld niet voor in het been.’ De app voor baby’s en kinderen is nuttig omdat vaak andere regels gelden voor eerste hulp bij deze groep. ‘Verslikking en reanimatie is daar niet te vergelijken met de handelingen die voor volwassen personen gelden. Binnen de huidige EHBO-app, is weinig ruimte voor allerlei uitzonderingen. Het moet geen kolos worden. Om die reden denken we aan aparte thematische apps.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.