Circa 45 procent van patiënten met hoge bloeddruk monitoren zichzelf thuis, weten de onderzoekers. Zij hebben de mogelijkheid om hun waarden te communiceren met artsen bij de Mayo Clinic. Voor het onderzoek is gekeken naar 624 specifieke berichten over metingen van hoge bloeddruk van 365 patiënten. Op 99 procent van deze berichten kwam een reactie vanuit het ziekenhuis. De reacties werden geschreven door artsen (55 procent), verpleegkundigen (31 procent). Anderen die reageerden waren bijvoorbeeld arts-assistenten of nurse practitioners.
Tekortkomingen
De informatie die patiënten sturen verschilt enorm in kwaliteit. Onderzoekers stuitte regelmatig op tekortkomingen, zoals te weinig metingen of te weinig uitleg bij de metingen. ‘Sommige patiënten gaven een verslag van hun bevindingen en anderen gaven een overzicht van de metingen over meerdere dagen inclusief datum, tijd en omstandigheden. In slechts 12 procent van de gevallen waren artsen in staat om een klinische beslissing te maken op basis van de gegeven data.’ De onderzoekers adviseren om bij het maken van formulieren in een patiëntportaal, de juiste velden te kiezen zodat de gegevens beter doorgestuurd worden.
Bredere strategie
De berichten van patiënten zijn nu afzonderlijk bekeken. Voor een vervolgstudie zou het beter zijn om te kijken naar een algehele strategie om hoge bloeddruk aan te pakken. Volgens de onderzoekers is het bijvoorbeeld al bewezen dat real-time monitoring van hoge bloeddruk effectief is. Maar voor de prijs van 500 dollar per 12 maanden, nogal duur. De berichten zouden in combinatie met digitale consulten en telemonitoring veel toe kunnen voegen om hypertensie te voorkomen, menen de onderzoekers.