Burgers kunnen e-health gebruiken om hun gezondheid te ondersteunen of te verbeteren. Mensen gebruiken de toepassingen voor preventie, diagnostiek of zelfbehandeling. Voorbeelden zijn apps voor smartphones en wearables, gezondheidsplatforms, persoonlijke gezondheidsdossiers, smartphone add-ons, slimme contactlenzen en chipmedicatie.
Vervlechting
De RVZ ziet dat de e-health voor consumenten steeds meer vervlecht raakt met de reguliere zorg. ‘Op onderdelen kan e-health de reguliere zorg zelfs vervangen. Hierdoor zal zorg tijd- en plaatsonafhankelijker worden.’ Vooralsnog speelt consumentene-health nog geen significatie rol, maar de ontwikkelingen gaan rap. Ook zullen nieuwe, meer commerciële en internationaal georiënteerde partijen de zorgmarkt betreden.
Mogelijke problemen
Hoewel de RVZ e-health voor consumenten een goede ontwikkeling vindt, wil de raad wel waarschuwen voor mogelijke problemen. De kwaliteit van e-health is wisselvallig, gebruik en uitwisseling van gegevens gebeurt niet altijd veilig en tot slot sluiten competenties van gebruikers niet altijd aan bij de toepassing.
Oplossingen
In het rapport (pdf) geeft de RVZ een aantal adviezen om mogelijke problemen tegen te gaan. Om de kwaliteit te waarborgen moeten Nictiz en Zorginstituut Nederland in samenwerking met universiteiten en universitair medische centra een methode ontwikkelen om de effectiviteit van e-health te meten. Ook moet er een keurmerk komen zodat consumenten snel kunnen zien of een toepassing voldoet. De overheid moet (financiële) ondersteuning bieden aan de ontwikkeling van e-health voor kwetsbare groepen. Hieronder vallen ook toepassingen die specifiek gericht zijn op bepaalde zeldzame aandoeningen. De overheid dient er daarnaast voor betrouwbare authenticatie te zorgen in relatie tot derden, waaronder bedrijven, zoals banken voor consumentenauthenticatie bij internetbankieren hebben ontwikkeld.