Proefschrift: Patiëntenplatforms worden soms nauwelijks gebruikt

Ondanks de vele mogelijke voordelen, blijft het gebruik van e-health in de praktijk achter. Dit geldt zowel voor patiënten als voor zorgverleners. Dit is de conclusie van een proefschrift van Floor Sieverink dat op 14 december aan de Universiteit Twente werd verdedigd.
Floor Sieverink e-health
Gebruikers willen meer duidelijkheid en ondersteuning bij online platforms

In het proefschrift Opening the Black Box of eHealth onderzoekt communicatiewetenschapper Floor Sieverink het online gezondheidsplatform e-Vita. Dit is een platform voor patiënten met aandoeningen als diabetes type-2, COPD en chronisch hartfalen. De gebruikers van het platform kunnen ervaringen delen met andere patiënten en informatie uitwisselen. Ook werken ze samen met zorgverleners aan een eigen zorgplan.

Het platform werd tijdens de duur van haar onderzoek echter maar zelden gebruikt, concludeert Sieverink. De meeste gebruikers logden maar een keer in. Zorgverleners wisten niet goed wat er van hen werd verwacht. Ook kregen ze hier naar hun eigen gevoel te weinig begeleiding bij. In plaats van het platform te zien als een instrument dat het eigen professioneel handelen verbetert, werd het daardoor ervaren als een extra last. Daardoor vonden de professionals het ook moeilijk om patiënten te motiveren het platform te gaan gebruiken.

Meer ondersteuning

Uit tests van het platform bleek verder dat bepaalde begrippen en functies onduidelijk waren voor de gebruikers. Volgens Sieverink verwachten de gebruikers meer ondersteuning en een gebruiksvriendelijker platform. Dat stimuleert het gebruik op de lange termijn.

Daarom adviseert Sieverink om patiënten en zorgverleners al bij het ontwerp te betrekken tijdens de ontwikkeling van een platform. Daarbij is het van groot belang om vast te stellen wat eindgebruikers en andere betrokkenen willen én verwachten van een platform. Ook is het zaak om goed rekening te houden met het dagelijks leven van de patiënt en met de dagelijkse werkzaamheden van de zorgverlener.

Volgens de onderzoeker biedt haar proefschrift een beter inzicht in het feitelijke gebruik van het platform en geeft het verklaringen voor het beperkte gebruik ervan. ‘Zo dragen we bij aan het openen van de black box van e-health’, aldus Sieverink.

1 REACTIE

  1. Zorg binnen Bereik werd gestart door twee visionaire Nederlandse bedrijven, Philips en Achmea, die met het project e-Vita een stimulans wilden geven aan zelfmanagement door chronische zieke mensen. In 2010 deden ze een meerjarig commitment dat er mocht zijn. We leerden veel, ook VitalHealth. Al tijdens de looptijd van de onderzoekprojecten spraken Zorg binnen Bereik en VitalHealth af om parallel aan dit project alvast een product te maken waar opgedane leerervaringen werden toegepast. Dat werd ons huidige product VitalHealth e-Vita. Het is belangrijk om project en product te onderscheiden. We zijn in Nederland met patiënt participatie echt al een stuk verder dan een paar jaar geleden. Niet alleen qua bouw van software, maar ook qua implementatie. Het is voor mij zonneklaar dat zelfmanagement in Nederland veel aan Zorg binnen Bereik te danken heeft.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.