Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Patiënt wil digitale vooruitgang ziekenhuizen’

Mark van Dorresteijn
Ziekenhuizen voldoen nog niet aan de wensen van de patiënt op digitaal gebied. Ziekenhuizen kunnen bijvoorbeeld op het gebied van planning van onderzoeken nog het een en ander verbeteren. Ook zou het delen van informatie met de patiënt en tussen artsen onderling beter kunnen. Dat blijkt uit onderzoek van IBM onder 750 respondenten.
‘Patiënt wil digitale vooruitgang ziekenhuizen’

Meer dan een derde van de

Registreren

4 REACTIES

  1. Digitale media kan de dialoog tussen de patiënt als zorgvrager en de medisch specialist of arts als zorgverlener faciliteren.Wel blijft de wederzijdse bejegening en de wederzijdse aandacht voor vragen,wensen en verwachtingen bij de zorgvrager en zorgverlener de basis voor deze dialoog.De noodzakelijke houding is niet bij alle zorgverleners op een gelijk waardige manier aanwezig.De zorgverleners moeten ook zelf de toegevoegde waarde van het gebruik van digitale media erkennen en zelf bereid zijn in het gebruik en in de dialoog te investeren.

  2. Lees alle reacties
  3. Niet met Bill eens, wanneer je tevoren invullijsten digitaal kan opsturen naar patienten waarin tevens al de vraag voor bloedafnaem foto’s etc neemt dit stuk minder tijd in beslag. In de spreekkmaer is er tijd voor de verdieping die patient en de dokter nodig hebben om tot besluiten te komen rond de behanding. De patient maakt zelf digitaal een afspraak wanneer de voorbereiding klaar is. De vragenlijsten kunnen per specialisme iets verschillen maar het gaat steeds om dezelfde patient.

  4. Patienten zien het verkeerd dat het onzin is als ze 2x hun verhaal bij verschillende specialisten moeten vertellen. Elke medicus stelt de vragen soms op een iets andere manier, of destilleert andere informatie uit de antwoorden die gegeven worden. Dit proces van vraag en antwoord is erg persoonlijk, bevat ook non-verbale informatie en kan m.i. niet (volledig) geautomatiseerd worden.
    Tenslotte: bullshit in = bullshit out

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.