EasyJet was het eerste initiatief van de Griekse ondernemer Stelios. Vernieuwend in de luchtvaart en succesvol. Maar ook: slechts het begin. De Easy Group telt inmiddels vele bedrijven, op een breed terrein. Variërend van autoverhuur, hotels en cruises, tot pizza’s, financiële diensten en horloges. Met als rode draad een duidelijke visie en missie: waarde creëren voor de massa, door continue innovatie, met als focus: keep it simple. Gezien vanuit een brede marktdefinitie.
Zorgelijk
Zorgaanbieders hanteren vaak een ‘zorgelijke’ en enge definitie van hun markt. GGZ aanbieders omschrijven hun branche als ‘hulp bij psychische stoornisssen en handicaps’. Ze plaatsen zich zo buiten een enorme groeimarkt: die van ‘geestelijk welbevinden’. Denk aan de popularititeit van Psychologie Magazine en aan de vele boeken, sites en trainingen om ‘beter in je vel’ te zitten. De revalidatiebranche is een ander voorbeeld van een sector die haar markt beperkt en problematiserend omschrijft. Revalidatiecentra houden zich volgens eigen zeggen bezig met ‘complexe problematiek als gevolg van ziekte, ongeval of een aangeboren aandoening’. Terwijl de term revalidatie een huis-tuin-en-keuken begrip is voor een veel bredere vorm van dienstverlening.
Brede marktdefinitie
Door een te beperkte definitie – ‘waartoe zijn wij op aarde’ – lopen zorgaanbieders interessante markten mis. Met de aanwezige expertise kan vaak veel meer worden verdiend dan nu. Dat vereist durf, ondernemerschap en een breder antwoord op de vraag: in welke behoefte voorzien wij? Zorgaanbieders bevinden zich niet in de zorgmarkt, maar in de gezondheidsmarkt. De grootste groeimarkt die er is. Beperk uzelf dus niet bij het antwoord op de strategische vraag: wat kunnen wij voor wie betekenen?