Bestuursvoorzitter Hans Feenstra is zeer tevreden met het resultaat: ’Met een solvabiliteit van 14,8 procent mogen we ons nu met recht een gezond bedrijf noemen. De komende jaren kenmerken zich door de nodige onzekerheden, waardoor een stevige reservepositie nodig is.’
CQ-index
Ook het aantal poliklinische als opgenomen patiënten is gestegen. Uit de resultaten van de Consumer Quality Index 2011 blijkt dat de patiënten de zorg in het Martini met een ruime 8 waarderen. Bovendien zou 95 procent van de respondenten deze zorg bij vrienden en familie aanbevelen.
Onzekere tijd
Feenstra: ‘We gaan de ingezette koers verder voortzetten en blijven voortdurend bezig om onze zorg te optimaliseren voor onze huidige en toekomstige patiënten. De afgelopen drie jaar zijn we er door positieve exploitatieresultaten weer in geslaagd voldoende eigen vermogen op te bouwen, waarmee we een vertrouwenwekkende partij zijn voor banken en verzekeraars. Dit eigen vermogen is belangrijk in een onzekere tijd. Zo weten we nog niet wat voor ons de financiële resultaten van de nieuwe DOT[ii]-systematiek zijn.’
Strategisch plan
De afgelopen periode is in het ziekenhuis een strategisch plan voor de periode tot 2016 ontwikkeld. ‘We blijven als Martini Ziekenhuis doen waar we goed in zijn, daarnaast kijken we kritisch waar wij een toegevoegde waarde kunnen hebben. Dat doen we richting onze patiënten en richting onze partners in de zorg. Bijvoorbeeld op het gebied van samenwerking, binnen het ziekenhuis, met andere ziekenhuizen en in de keten. Ook op het digitale terrein zetten we stappen, we zijn in het afgelopen jaar al op beperkte schaal gestart met patiëntencommunities. In 2012 staan deze en andere ontwikkelingen op het gebied van e-health hoog op onze agenda.’ (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Martini Ziekenhuis, Icare en TSN gaan thuis dialyseren
Martini Ziekenhuis bekvechten over spoedzorg
Martini ziekenhuis garandeert bereikbaarheid tijdens crises
Patiëntenervaringen op nieuwe website Martini Ziekenhuis
7.500 voor zo een prestatie is laag. De medewerkers krijgen ook hun beloning cf hun cao. Als bonden prestatiebeloning voorstellen wordt ook daar het kaf van het koren gescheiden. Spreek veel collega verpleegkundigen op de werkvloer en hoor de goede klagen over het lage arbeids ethos van collega’s. Geef de goede ook een bonus en zorg dat de mindere presteerders verbeteren. Onder sociale druk zal je dit niet snel horen maar bij de koffie wel. Directeur een bonus, medewerkers, de goeden, op de werkvloer ook.
Lees net dat de bestuursvoorzitte een bonus krijgt van 7500 euro voor “goed gedrag/bestuur”.
Krijgen de mensen op de werkvloer die het meest onder druk staan en het echte werk verzetten, ook een bonus??????
Waarom juist mensen die al zo veel verdienen? Ik zou de bonus in de personeelspot stoppen of aan een goed doel geven. De bestuursvoorzitter doet gewoon zijn werk, zoals de mensen op de werkvloer dat ook doen. Nog steeds geen einde aan de bonus- en graaicultuur, helaas.
Dit is een ziekenhuis die hoog scoort in patientenbeleving en bedrijfsmatig haar huishoudboekje in orde heeft.
Een goed voorbeeld dus.
Wat is dit: een fietsenfabriek?