‘Het kabinet heeft verder opdracht gegeven om ambtelijk-technisch uit te werken hoe de regering de wettelijke bevoegdheid kan krijgen om te toetsen of de (uitzonderlijke) gevolgen van kwaliteitsstandaarden – zoals de uitvoerbaarheid en budgettaire impact – aanvaardbaar zijn. Op dit moment is deze bevoegdheid er niet. Op basis van deze voorstellen kan een volgend kabinet een besluit nemen,’ aldus de begroting. In een toelichting tegenover het Financieel Dagblad heeft minister Dijsselbloem van Financiën dinsdag verklaard dat er een “politieke noodremprocedure” moet komen. Hij is bang voor een open einde regeling als de normen die het Zorginstituut vaststelt één op één worden overgenomen.
Plannen kwaliteitskaders
Het Kwaliteitskader voor de verpleeghuiszorg leidt volgend jaar tot 435 miljoen euro aan extra investeringen in verpleeghuiszorg plus nog eens 125 miljoen euro aan transitiekosten. De jaren erna lopen de extra uitgaven rap op. In 2019 gaat het al om een bedrag van bijna 1,04 miljard en in 2020 om ruim 1,6 miljard. De intensieve ouderenzorg is daarmee de snelst groeiende uitgavenpost in de zorg. De uitgaven voor medische specialistische zorg moeten de komende jaren nagenoeg stabiliseren, mede doordat hoofdlijnenakkoorden worden gesloten.
Verwachting kabinet
De WLZ-premie voor burgers blijft volgend jaar gehandhaafd op 9,65 procent. De inkomensafhankelijke premie (werkgeverspremie) van de Zorgverzekeringswet stijgt van 6,65 procent naar 6,9 procent terwijl VWS verwacht dat de nominale premie met 72 euro per jaar zal stijgen. Zorgverzekeraars Nederland heeft hierop gereageerd met de verklaring dat de raming van VWS niet hetzelfde zal zijn als de premie die de individuele verzekeraars vaststellen. Meestal wijkt die premie af van de premie in de Miljoenennota.