Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

OsiraGroep hekelt SP-onderzoek

Volgens zorgorganisatie OsiraGroep schiet de SP vanuit de heup met het rapport ‘Osira: stopwatchzorg in een organisatie met een waterhoofd’. Het rapport was aanleiding van een reportage van actualiteitenrubriek ‘Uitgesproken’.
OsiraGroep hekelt SP-onderzoek

In een persbericht schrijft bestuursvoorzitter Willeke Stadtman van OsiraGroep: “Een rapport samenstellen met louter citaten, zonder te checken of die beweringen geldig zijn, is een misser van formaat. Bovendien grieft de SP met het rapport de 2.100 medewerkers van OsiraGroep die zich elke dag inspannen om goede zorg te leveren.”

Stopwatch

Volgens Stadtman wordt er in haar organisatie niet met een stopwatch gewerkt, zoals in het rapport staat. “Wij werken niet met een stopwatch. Die hebben we ook helemaal niet nodig. Efficiënt werken en zorgen dat de cliënten de zorg krijgen die ze nodig hebben, is iets anders. Zorgroutes zijn als planningsinstrument goed bruikbaar voor medewerkers.”

Waterhoofd

Bovendien is de term ‘waterhoofd’ volgens de bestuurder ongepast voor de tien procent overhead. “Wij zijn bezig om heel goed naar de overhead te kijken: waar kan het minder, zonder dat het de zorgverlening raakt? Want wij vinden ook dat wij kritisch moeten kijken naar onze overhead, eerder dan naar de zorg aan onze cliënten, als het gaat om posten waarop bezuinigd kan worden. We hebben nu minder directeuren dan twee of drie jaar geleden, en het aantal neemt nog steeds af. Ook dit is een feit dat de SP eenvoudig had kunnen verifiëren.”

Beneden peil

In een bijlage staan nog veel meer grieven die OsiraGroep heeft met het SP-rapport. Stadtman concludeert: “OsiraGroep wil best toegeven dat er fouten worden gemaakt en dat de kwaliteit misschien hier en daar niet is wat ervan mag worden verwacht. Wij zijn ook zeker bereid te leren van fouten en doen ons best om, daar waar de kwaliteit achterblijft, gepaste maatregelen te nemen. De wijze echter waarop de SP onze organisatie zwart maakt, vinden wij beneden alle peil.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Bekijk de uitzending van 'Uitgesproken' over het rapport
Mirjam Hagen nieuwe bestuursvoorztitter HWW Zorg
Rob van Dam wordt bestuurslid Amstelring/OsiraGroep
Willeke Stadtman verlaat Amsterlring OsiraGroep in 2011
Bestuurlijke fusie Amstelring en Osiragroep

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

5 reacties

  • no-profile-image

    familie

    @ Maria B.
    Ik heb wel gezeurd over dat het zo lang duurt voordat er wordt gereageerd op een oproep via de alarmknop, duurt van 20 minuten tot 2 uur. In zeldzame gevallen 10 minuten.
    De uitleg die door meerdere verzorgsters gegeven is, is dat het alarmerings/piepersysteem kapot is. Het wordt dan wel gemeld aan de technische dienst, die doen er soms wel wat aan maar vervolgens is het iedere keer weer kapot. Ook heb ik vernomen dat het "niet zeker is of Osira daar dit jaar geld voor heeft"....

    Het allerbelangrijkste, het direkt reageren op een noodoproep via de alarmknop door een bewoner wordt dus niet als belangrijk gezien. Men vind het belangrijker om 4 miljoen aan accez uit te geven voor het ontwikkelen van stopwatchzorg...dáár heeft men dus wel geld voor.

  • no-profile-image

    Celeste

    Even iets anders maar wat mij betreft net zo belachelijk. Mijn vriend heeft een blauwe maandag op 1 van hun locaties gewerkt. Hij kon vertrekken omdat 1 van de bewoners,zeer slecht onderbouwd, een 'hekel'aan hem had. Teamleidster, personeel en de rest van de clienten waren zeer over mijn vriend te spreken.Die man stuurde een klachtenbrief naar de directie waarin hij dreigde de media op te zoeken.
    Afijn, daar hadden ze denk ik geen zin in en klaarblijkelijk bepalen bij Osira de clienten de inhoud van het peroneelsbestand.

  • no-profile-image

    wim van nie

    Hoezo lage overhead, kijk eens naar het zeer luxe hoofdkantoor van osira, het kan niet op. Kijk ook eens naar het aantal managers, beleidsondersteuners en andere ondersteunende functies.....
    Efficiency en matiging is daarbij op haar plaats

  • no-profile-image

    bodhi

    Waar is nu Osira nou bang voor,

    De waarheid is in de gehandicaptenzorg overduidelijk zichtbaar.

    Onderzoek vanuit externe ( ondeskundige) organisatie: Razzo, Delft , maakt het enkel erger dan het is.

    Ik woon al 5 jaar op een van hun projekten, vebetering wordt te vaak beloofd en nooit waargemaakt.

  • no-profile-image

    Maria B.

    Ik kan mij goed voorstellen dat er veel kritiek is op de manier waarop binnen Osira gewerkt wordt. Een familielid van mij woont in een van de verzorgingshuizen:
    - na ruim een jaar is er nog geen zorgplan (wettelijk eis is dat dit na 6 weken van inwoning klaar is)
    - er werden enorm veel fouten gemaakt met medicatie (geen medicatie, niet toezien op inname etc.)
    - vraaggericht werken? Tijdens 1ste gesprek werd meteen gezegd 1 keer douchen per week is voldoende. Meer kan niet. Ook niet als er ruimte is binnen ZZP
    - voedingsassistente die buiten de deur blijft staan en naar binnen roept hoeveel brood er gegeten wordt. Dezelfe voedingsassistente die kousen uittrekt, handen niet wast, en zo naar volgende bewoner vertrekt!
    - kamers/toilet zijn vaak vies.
    - er wordt niet gelet op houdbaarheidsdatum vleeswaren
    - er moet erg lang gewacht worden als er gebeld wordt (alarmering)
    - etc.
    Moeilijk is dat familie aangeeft hier niet over te willen "zeuren" omdat men bang is voor reacties van medewerkers! Over veilige woonomgeving gesproken!

    Voor de duidelijkheid: dit heeft geen betrekking op alle medewerkers, maar de kwaliteit van zorg is m.i. niet goed, en voldoet zeker niet aan de normen die gesteld zijn in kader van kwaliteit.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden