Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Bedankt en tot ziens

Idealen zijn mooi. Maar pas op voor ideologie. Neem de marktwerking die grote delen van de zorg in zijn greep houdt.
Bedankt en tot ziens

Hebt u de bijsluiter gelezen?

Het is prachtig als bestuurders – van wie velen zich volgens de laatste mode ondernemer noemen – rekening houden met wensen van zorggebruikers, de bedrijfsprocessen op orde brengen, de doelmatigheid verhogen, kwaliteit opstuwen, klantvriendelijkheid inbouwen en innoveren tot ze een ons wegen. Maar hebt u de bijsluiter gelezen?

Uitwassen marktbureaucratie

Uitwassen van de nieuwe marktbureaucratie dreigen professionele passie te wurgen. Laaggeschoolde vrouwen worden naar de marge van de arbeidsmarkt gedrukt. Daar is de klant niet bij gebaat. En nog een chronische aandoening is niet onder controle: behalve met beleid en wetgeving bemoeien volksvertegenwoordigers en publieke bestuurders zich om de haverklap met bedrijfsmatige wissewasjes.

Dure lessen uit het onderwijs

Dure lessen vallen te leren uit het onderwijs. De ideologische slachtpartijen van de voorbije decennia hebben op scholen wel veel bestuurlijke drukte en reorganisaties teweeggebracht, maar geen kwaliteitsverbetering. Die donkere wolk hangt ook boven de gezondheidszorg.

Hamvraag: leiden megaoperaties tot betere kwaliteit?

Het zorgverzekeringsstelsel is herzien. Verzekerde rechten zijn bij de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning omgezet in publieke voorzieningen. Over de afschaffing dan wel postmodernisering van de Awbz barst de zoveelste discussie los. Maar leiden die megaoperaties daadwerkelijk tot betere zorg? Dat blijft de komende jaren de hamvraag. Vanuit dat perspectief wil ik graag een goede raad lenen van voormalig zorgmanager van het jaar Frits Verschoor: maak uw zorgorganisatie beleidsresistent. En dus ongevoelig voor Haagse oprispingen.

Zeven jaren, zeven maanden, zeven dagen

Als ik na de Zorgvisie Dinner Conference op 6 maart de deur achter me dichttrek, heb ik zeven jaren, zeven maanden en zeven dagen het boegbeeld van Zorgvisie mogen zijn. Het vakblad is uitgegroeid tot een gezaghebbende multimediale titel die staat als een huis. Op 1 februari is de tiende redacteur aangetreden om alle uitingen van inhoud te voorzien: nieuwsbrieven, magazines, specials, e-mailnieuwsbrieven, website en evenementen. Zorgvisie laat ik met gerust gemoed achter. Na een weekje vakantie ga ik aan de slag met een nieuw plan bij een andere uitgever. Ik zal vooral de collega’s op de redactie missen. En u, lezer. Ik wens u het allerbeste.

Administrator

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden