Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Week 16: De koffie centraal

De redactie van Zorgvisie heeft toegang gekregen tot de computer van controller Guus Roodt van Medisch Centrum Centrum. U leest mee hoe hij communiceert met de belangrijkste stakeholders.

Week 16: De koffie centraal



19-04-2010
Van: guus.roodt@mccentrum.nl
Aan: eugene.dewit@mccentrum.nl


Beste Eugene,

Op jouw verzoek heb ik de investering beoordeeld die nodig is om te scoren in ‘Gastvrijheidszorg met sterren’. Het inschrijfgeld valt mee en is slechts 850 euro (ex btw). Maar om goed uit de test te komen moet er flink wat aan het eten, drinken, de ambiance en de service gebeuren.
Ons eten is teveel doorgekookte aardappel. Wij ontberen een goed concept rond de smaakbeleving en ook hebben we nog geen uitgewerkt geurbeleid. Kijk zelf naar het filmpje met Theo (nomen est omen) Pieper op www.gastvrijheidszorg.nl. Ik schat dat we met een bescheiden investering van een mille of tien een grote stap kunnen maken. In Medisch Centrum Centrum is voor eigenheimers geen plaats meer. De gifpieper ruilen we in voor een vooruitstrevende aardappelbeleving.

Dan het drinken. Net als alle andere ziekenhuizen in dit land stelden wij in onze visienota de patiënt centraal. Om te scoren bij gastvrijheid met sterren moeten we daarvan af. De koffie moet centraal. Dat is een nieuw paradigma dat in het bedrijfsleven al snel aan populariteit wint. Het is een kans om ons te profileren die bovendien kosten kan sparen. Koffie centraal betekent namelijk dat het echt om koffie gaat. Dus geen thee of andere laffe drankjes. Medisch Centrum Centrum, goede zorg, zuivere koffie. Heb je het? Besparing zeker 15k. Als we bovendien een filiaal van Starbucks in onze al zo lang leegstaande zorgboulevard krijgen, dan hebben we het over serious money. Ik schat ten minste een ton en bovendien krijgen we dan ongetwijfeld ook andere huurders.

Voor de ambiance en service hebben we iemand in een mooi pak bij de entree nodig die goedemorgen en tot ziens zegt. Daarvoor moeten we kijken of de sociale werkvoorziening nog iemand beschikbaar heeft. Levert geheid een extra ster op en kost bijna niets.

Groeten,
Guus


19-04-2010
Van guus.rood@mcc.nl
Aan adriane.berken@mcc.nl


Ha Adriane,

Ik heb ontzettende zin in een lekkere espresso. Kan jij even een kopje uit de machine bij de RvB voor mij halen?

Guus


20-04-2010
Van: guus.roodt@mccentrum.nl
Aan: mt@mccentrum.nl


Beste mt-ers,

Eugene heeft mij gevraagd kort de budgettaire gevolgen van de strategie 2010-2015 te schetsen. De kerngedachte is om ons te focussen op klantbeleving. Dit wordt verwoord in de nieuwe missie ‘De koffie centraal’. Een strategie die niet in drie woorden samengevat kan worden, beklijft niet. Het budget voor het drukken en verspreiden van een doorwrochte strategienota vervalt daarom. Dit levert een besparing op van 40.000 euro in 2010.
Verder zal de strategie bijdragen aan de reductie van leveranciers en voorraden doordat thee, cacao en cup-a-soup niet langer in het strategisch concept passen. Besparing 15.000 euro.
De strategie maakt ons aantrekkelijk voor innovatieve aanbieders die nu een herkenbare plek in de zorg kunnen verwerven. Met Starbucks lopen verkennende gesprekken over huur in de zorgboulevard, dit gaat een ton op jaarbasis opleveren.
Zoals bekend leidt het consumeren van koffie tot wakker gedrag. Dit zal de productiviteit verbeteren met naar schatting ruim een procent. De kaderbrief 2011 gaat dan ook uit van een reductie van personeel met twee procent.

Groeten,
Guus


22-04-2010
Van: guus.roodt@mccentrum.nl
Aan: jan.staal@mccentrum.nl


Beste Jan,

Ja, het klopt dat overwogen wordt om geen theezakjes meer naast de koffiezetapparaten aan te bieden. De Raad van Bestuur is bezig met het herijken van de strategie. Daarbij wordt voor een nieuw ambiancebeleid gekozen. Dit betekent dat in het vervolg de koffie centraal zal staan. Strategie is het maken van keuzen, in dit geval dus de keuze voor koffie.
Ik snap dat de ondernemingsraad graag meedenkt over de strategie en zal nog even kijken of de destijds afgewezen investeringsaanvraag voor een eigen volautomatisch espressoapparaat op de kamer van de OR alsnog gehonoreerd kan worden.

Groeten,
Guus


23-04-2010
Van: guus.roodt@mccentrum.nl
Aan: eugene.dewit@mccentrum.nl


Beste Eugene,

Ik zou er niet aan beginnen. Als je ruimte laat voor Wiener melange dan hebben we binnen de kortste keren ook hot chocolate in de automaten. En voordat je het weet zet iemand weer thee. Zo verwatert de strategie. Het ambiancebeleid wordt onsamenhangend, de klant raakt in verwarring. Niet doen dus.

Prettig weekeinde,
Guus


Lees ook:

Dossier @mccentrum.nl

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden