Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Game effectief tegen depressie bij tieners

Artsen uit Nieuw-Zeeland hebben ontdekt dat het 3D-computerspel SPARX even effectief kan zijn bij de behandeling van depressie als normale therapie. Dat schrijven de behandelaars in het British Medical Journal.
Game effectief tegen depressie bij tieners

SPARX is een interactieve fantasy game waarbij spelers een serie opdrachten moeten uitvoeren om de balans in de wereld te herstellen. In totaal zijn er zeven modules ontworpen die gespeeld worden over een periode van vier tot zeven weken. De onderzoekers kwamen op het idee voor een spel omdat tieners vaak geen hulp willen zoeken als zij kampen met een depressie.

Onderzoek

De onderzoekers keken naar 187 jongeren met een leeftijd tussen de 12 en 19 jaar die zochten naar hulp bij een milde tot gemiddelde depressie. De ene helft ontving standaard hulp, de andere helft mocht met het spel aan de gang. Na drie maanden bleek dat SPARX even effectief is als reguliere behandelmethoden. Van de personen die voldoende uitdagingen voltooiden in de virtuele wereld, herstelde 44 procent. In een normale behandelgroep ligt dat percentage op 26 procent, aldus de onderzoekers.

Goedkoper en toegankelijker

SPARX is volgens de onderzoekers effectief als het gaat om de behandeling van milde en gemiddelde depressies van tieners. ‘Het gebruik van de software heeft geleid tot een klinisch bewezen reductie van depressie, angst en lusteloosheid. Ook ervaarden de jongeren een verbetering van de kwaliteit van leven.’ De onderzoekers denken tevens dat het spel een goedkoper en toegankelijker alternatief is voor jongeren.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: SPARX)

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden