Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Facebook leidend in online strijd zorgverzekeraars

Facebook is een belangrijk platform voor zorgverzekeraars om hun klanten te behouden of nieuwe klanten aan te trekken. Dat concludeert adviesbureau ITDS op basis van onderzoek naar webcare bij zorgverzekeraars.
social mediafotolia400.jpg
Foto: Fotolia

Het adviesbureau hield bij wat de zorgverzekeraars aan webcare deden tussen november 2015 en januari dit jaar. De conclusie: in november en december schoten de online activiteiten van zorgverzekeraars omhoog. Vooral in de laatste week van het jaar, tussen 26 en 31 december, kregen en beantwoordden ze veel vragen van (potentiële) klanten. Verzekerden weten hun zorgverzekeraar dus goed te vinden op social media.

Drukte
De drukste webcare-dag was 30 december. Toen werden via Facebook en Twitter 2418 vragen en opmerkingen verstuurd. Ter vergelijking: gemiddeld kregen de verzekeraars in 2015 dagelijks tussen de 600 en 700 vragen en opmerkingen via social media. De meeste tweets en posts gingen naar Zilveren Kruis, Ditzo en Menzis. Met name via Facebook werden veel berichten en reacties verstuurd. Ditzo was op dit platform vooral populair dankzij de hartstocht-actie waarmee aandacht werd gevraagd voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

#Lagepremie
De hashtag #dehartstocht die bij de actie van Ditzo hoorde was populair op Twitter. Ook Zilveren Kruis en VGZ werden op dit medium veel genoemd. Maar de onderwerpen waar verzekeraars op social media het meest over spraken met hun klanten waren lage premie, eigen risico en vrije keuze.

Feestdagen
Ook tijdens de feestdagen werd er doorgewerkt op de socialmedia-afdelingen van de verzekeraars. Op eerste kerstdag waren de meeste verzekeraars online actief, op tweede kerstdag waren dit alleen Menzis, VGZ, Univé, Zorg en Zekerheid, Anderzorg en Bewuzt. Op oudjaarsavond konden klanten alleen nog terecht bij Menzis, Anderzorg en IZZ. De laatste zorgverzekeringsvraag van het jaar werd om 22:34 beantwoord door Anderzorg.

Overgestapt
In januari nam de activiteit van zowel verzekeraars als verzekerden op social media weer af. De verzekeraars kregen in de eerste week nog 3633 berichten voor hun kiezen, daarna zakte het aantal weer in. De belangrijkste onderwerpen waar toen over gesproken werd met zorgverzekeraars waren het contact met de klantenservice, berichten over overstappen en vragen over de brief met de zorgpas.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden