Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorg heeft baat bij serious gaming

Er zijn veel toepassingsmogelijkheden voor serious gaming in relatie tot gezondheid en zorg. Van trainingsmogelijkheden voor professionals tot hulp bij het ontwerpen van de leefomgeving voor mensen met een beperking.
Zorg heeft baat bij serious gaming

Jaarlijks zijn er nog veel levens te redden als meer mensen leren hoe ze moeten reanimeren en hoe een defibrillator werkt. Serious Gaming kan daarbij helpen omdat het een laagdrempelig toegankelijke en overtuigende manier is om kennis over te dragen en praktische vaardigheden te leren. Serious games zijn ook handig om te laten zien hoe mensen met een handicap hun omgeving ervaren, met als doel daar meer rekening mee te houden, of betere producten voor hen te kunnen ontwerpen.

Interactief leren

Het grootste voordeel van 3D-games en simulaties is dat mensen zelf actief informatie kunnen gaan zoeken en levensechte ervaringen meemaken, in plaats van passief informatie te ontvangen. Daarbij moeten zij eigen beslissingen nemen en ervaren zij direct zelf de gevolgen van hun handelingen. Die interactiviteit is een effectieve leermethode en daarom worden serious games al jarenlang voor diverse opleidingsdoeleinden gebruikt. Bijvoorbeeld om zorgverleners te trainen in het omgaan met agressief gedrag, het herkennen van dementie, of het virtueel oefenen van rampenplannen.
Het UMC Utrecht heeft met zo'n educatieve serious game onlangs nog de hoofdprijs gewonnen tijdens een conferentie in de Verenigde Staten. Omdat de mogelijkheden van hard- en software steeds geavanceerder worden, groeit het aantal toepassingen snel. De belangrijkste meerwaarde zijn de levensechte interactieve ervaringen die in serious games te creëren zijn. De naam serious gaming roept de associatie op met entertainment. Maar als hiermee kostbare fouten te voorkomen zijn of zelfs mensenlevens te redden zijn, wordt serious gaming heel serieuze business.

Levensreddende technieken

Het simuleren van menselijk gedrag is een groot toepassingsgebied voor serious gaming. Begrijpelijk want oefenen met ‘echte’ mensen is al snel te kostbaar en in sommige situaties onwenselijk of zelfs onmogelijk. Het mooie van serious games is dat onze eigen creativiteit de enige beperking is voor de toepassingsmogelijkheden. Serious games worden in de zorg niet alleen gebruikt voor de training van artsen, maar ook als leer- en voorlichtingsmiddel voor een breder publiek. Zoals de 6-minuten campagne van de Nederlandse Hartstichting ons leert, zijn er jaarlijks veel levens te redden als meer mensen weten hoe ze moeten reanimeren en hoe een defibrillator werkt. Toch volgen de meeste mensen nooit een EHBO- of BHV-cursus. Een modernere manier om de belangrijkste levensreddende technieken te leren is 'staying alive'. Met 3D-simulaties kan iedereen op een laagdrempelig toegankelijke interactieve wijze leren hoe zij het leven van een collega of teamlid kunnen redden bij een hartstilstand.

Begrip voor gevolgen van een beperking

Een ander toepassingsgebied van serious gaming is mensen laten ervaren wat de gevolgen zijn van een lichamelijke of visuele beperking in dagelijkse situaties. Zowel om meer begrip voor de consequenties daarvan te creëren, als om bij het ontwerpen van nieuwe voorzieningen en producten beter rekening te houden met de behoeften van mensen met een beperking. Daarom simuleert de serious game Sensivise wat mensen met een gedeeltelijk gezichtsverlies nog kunnen zien en hoe zij hun directe omgeving ervaren.
Een ander voorbeeld is AccesSim, ontwikkeld om onder meer architecten en stedenbouwkundigen de belevingswereld van mensen met een rolstoel te laten ervaren. Dan kunnen zij met beter inzicht de toegang tot en inrichting van woningen en andere gebouwen voor slechtzienden of lichamelijk gehandicapten ontwerpen. Beide voorbeelden zijn ook te gebruiken voor revalidatie, of om de ergonomische eigenschappen van nieuwe producten virtueel te testen.

Meer en breder toegepast

Uit de beschreven voorbeelden blijkt dat serious games voor steeds meer toepassingen en een breder publiek worden ingezet. Begrijpelijk, omdat zowel commerciële bedrijven als non-profitorganisaties ook veel geld kunnen besparen. Daarnaast zijn 3D-simulaties voor veel praktijksituaties een duurzamer alternatief. Daarom zij er nog legio nieuwe toepassingsmogelijkheden, zeker als complementaire organisaties samen het maatschappelijk belang ervan inzien en de ontwikkeling sponsoren, zoals bij Staying alive. Een ander voorbeeld hiervan is de prijsvraag die zorgverzekeraar CZ onlangs heeft georganiseerd voor het beste nieuwe serious gaming-idee in de zorg, met een budget van twee ton voor de realisatie ervan. (Peter Gloudemans, Co-Workx)

Meer informatie

Meer informatie over seriousgamingtoepassingen is te vinden op onder meer de websites:
http://www.syntens.nl/Artikelen/Artikel/Serious-gaming-groeit.aspx
http://www.tno.nl
http://www.3dvia.com/http://perspectives.3ds.com/environment/immersive-virtual-reality-and-visual-handicap/

Berber Bast

chef redactie Zorgvisie
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    adje rem

    Bij VWS spelen ze toch al het spel: .mens,verzorger,. ..........erger je niet??,of is het toch monopoly : U gaat terug naar af. U gaat rechtstreeks het ziekenhuis in, en u betaalt voor uw extra verrichte werkzaamheden 130.000.000,00 euro terug . Leuker kunnen we het voor u niet maken , wel gemakkelijker voor ons, uw overheid!!

  • no-profile-image

    nienke blijham

    Serious gaming is een ontzettend interessante ontwikkeling. In het stuk lees ik over AccesSim en Senvisie. Waar kan ik meer informatie hierover krijgen?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden