Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Onderzoek naar registratie stelende zorgmedewerker

Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten - demissionair - gaat ‘uitzoeken of een zwarte lijst van zorgmedewerkers die stelen, mogelijk is.’ Dat schrijft zij in antwoord op vragen van de PVV.
Onderzoek naar registratie stelende zorgmedewerker

Volgens de directeur van het Nationaal Ouderenfonds is zo’n lijst wenselijk, maar juridisch lastig. ‘Het gaat om het bestelen van zeer kwetsbare mensen. Wat mij betreft hoeven dat soort medewerkers niet meer in de zorg te werken.’

Zwarte lijst

‘Het probleem is dat in bijna alle gevallen geen aangifte van diefstal wordt gedaan,’ aldus directeur Jan Romme van het Nationaal Ouderenfonds. ‘Instellingen doen geen aangifte omdat ze doodsbenauwd zijn voor hun reputatie. Ook familie laat aangifte in de meeste gevallen na.’ Het Nationaal Ouderenfonds heeft het idee van de zwarte lijst eerder in de media gebracht. ‘Betrapte zorgmedewerkers worden meestal wel direct ontslagen en gaan vrolijk weer in een andere zorginstelling aan het werk.’ Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten zegt te willen onderzoeken of een “zwarte lijst” van stelende zorgmedewerkers mogelijk is.

Bestelen

Dat maakt de staatssecretaris bekend in een schriftelijk antwoord op vragen van PVV’er Agema na een artikel over bestelen van een hoogbejaarde in de krant eind maart. Het onderwerp is al eerder ter discussie geweest, nadat professor René Diekstra een zaak aanspande tegen een verzorgster van een familielid van hem, die ervan wordt verdacht tot 9000 euro te hebben gestolen.

Aangifte

Harde cijfers over hoe vaak ouderen in een instelling worden bestolen, zijn niet bekend volgens Jan Romme van het Nationaal Ouderenfonds. Omdat er zelden aangifte wordt gedaan. Eind vorig jaar werd er in het consumentenprogramma Meldpunt van omroep Max een zwartboek gepresenteerd met daarin 2000 meldingen van diefstal in verzorging- en verpleeghuizen.
‘Er zitten nogal wat juridische haken en ogen aan een zwarte lijst,’ weet Jan Romme: ‘Men mag bijvoorbeeld ook geen lijst van pedofielen opstellen.’ De verklaring van goed gedrag, die medewerkers in de zorg moeten overleggen, is volgens Romme niet een middel om stelen tegen te gaan: ‘Zo’n verklaring krijg je altijd als je niet veroordeeld bent.’

Reputatie

Actie ondernemen onder de zorginstellingen om altijd aangifte te doen bij diefstal, zou een optie kunnen zijn volgens Jan Romme. ‘Maar ik vrees dat het niets oplevert omdat de deuren van instellingen sluiten zodra een probleem schade oplevert voor hun reputatie. Ik vind het goed dat de staatssecretaris onderzoek doet naar de haalbaarheid van registratie van stelende zorgmedewerkers. Het gaat om diefstal bij zeer kwetsbare mensen, vaak ook bij dementerenden. Zorgmedewerkers die dat doen, hoeven niet meer in de zorg te werken.’ (Zorgvisie - Carolien Stam foto: ANP Roos Koole)

Lees meer

Zwartboek over diefstal in bejaardenzorg

Carolien Stam

17 reacties

  • no-profile-image

    adje rem

    Wij waken over uw en onze eigendommen . Camera`s , die ook preventief werken als ze niet aanstaan ,overal ophangen .Ook de werkzaamheden van overbelast? personeel is dan tevens aantoonbaar.Alleen maar win-win dus ?

  • no-profile-image

    C.M.E. van Schelven

    Mevrouw de Staatsecretaris doet er dan ook goed aan eens met haar collega van Justitie te praten over prioriteiten. Hoe vaak wij niet horen bij aangifte dat de politie hier geen prioriteit aan geeft ligt zeer dicht bij altijd. Zo leer je snel dat aangifte geen zin heeft zeker als je die afzet tegen de buitenverhouding bureaucratische inspanning en dito tijd.
    Het gemakshalve het maar bij instellingen leggen die verondersteld worden meer op hun imago te letten is blijk van geven van slecht geïnformeerd zijn en niet te oordelen op feiten. Maar dat is modern: je hoeft er niet van te weten en er geen verstand van te hebben om toch een mening te ventileren.

  • no-profile-image

    Karin

    Wat dacht u van stelende zorgverzekeraars? Zorgverzekeraars die al maanden behandelaars niet uitbetalen terwijl de zorg aan zéér tevreden cliënten wel is geleverd!! Zorgverleners die conform de daarvoor bestaande regels in acht hebben genomen en gewoon al maanden niet worden uitbetaald. Dit is ronduit schandalig!

  • no-profile-image

    Hettie

    Ja ja vooral weer veel overheidsgeld (ons geld) besteden aan alles wat er niet goed gaat - ga het geld nu gebruiken voor degene die leuke initiatieven hebben voor verbetering in de zorg, voor positieve inmpulsen in de zorg, bv regelarm!

  • no-profile-image

    Broeder

    Beste Gijs natuurlijk brengt het kosten met zich mee, echter op een fte die in jou beleving 28000 euro per jaar kost is een investering van 28 euro 0,1 %... Daar zouden we toch uit moeten kunnen komen lijkt me. Zo n zwarte lijst beheren is immers ook niet kostenloos.

  • no-profile-image

    Jan C

    Hartstikke goed Gavi. Je moet de lokale leiding steeds blijven bestoken en proberen te overtuigen dat ze veel en veel te weinig bezig zijn met hun allerbelangrijkste HOOFDTAAK; de patienten en het personeel

  • no-profile-image

    Gavi Mensch

    Vreselijk, stelende mensen, ik let op en ze mogen op mij letten. Ik stimuleer patienten om aangifte te doen. Ik stimuleer ook collega's om aangifte te doen van diefstal van uurloon. En ik zit nog te verzinnen wie ik kan beschuldigen van diefstal van de inhoud van mijn vak.....
    Veldhuijzen van Zanten misschien?

  • no-profile-image

    Olaf Tan

    Beste zuser Iris,
    Now you're talking!

  • no-profile-image

    Monty7

    al doet een instelling aangifte en wordt de medewerker ontslagen, ze kunnen zo weer elders aan het werk, geen haan die er naar kraait.

  • no-profile-image

    zusterIris

    zoals zo vaak is er een pakket van maatregelen nodig; informatie geven aan bewoner en familie en aanraden om geen kostbare spullen ter plekke te hebben; op de kamer een kluisje; eerst op zoek op " de afdeling" zelf, zeker bij mensen die in de war zijn zwerft er nogal eens wat op plekken die je niet verwacht; aangifte laten doen of zelf doen; waarbij je wel moet weten of iets :" gewoon " kwijt is, of dat er werkelijk sprake is van ( aantoonbaar vermoeden van ) een misdrijf; duidelijkheid bij medewerkers dat bij betrappen ontslag op staande voet volgt; overleg met buurtregisseur; waar nodig onderzoek politie/justitie.
    ter preventie: bij aanname : VOG, referenties goed gebruiken, doorvragen; CV goed lezen.
    en uiteindelijk zal een ' zwarte lijst' of een te raadplegen register zeker ook helpen!
    ( zoals we ook BIG register raadplegen)

  • no-profile-image

    Gijs

    Broeder. Ook dit heeft weer met kosten te maken. Een elektronische VOG-aanvraag kost € 24,55, tegenover € 30,05 voor een aanvraag via Burgerzaken van de gemeente. Als je het verplicht stelt in de Zorg dan zijn deze kosten ook voor de zorginstelling. Reken even mee: 500 medewerkers x gem. € 28 euro = € 14.000,- , is bijna een ½ fte / handjes aan het bed. Alles heeft dus direct invloed op de kwaliteit van Zorg!

  • no-profile-image

    Gijs

    Kom kom zo heet wordt de soep niet gegeten! Uiteraard worden er helaas in elke branche, sportvereniging, bedrijf, supermarkt, etc. zaken van anderen ‘’meegenomen”. Dit is zeker niet nieuw en wordt uiteindelijk grotendeels in de( verkoop)prijs verrekend! Alleen in zorginstellingen gaat het om erg persoonlijke zaken, die zeker voor een o.a. PG bewoners vooral een emotionele waarde hebben. Het uitdrukken in geld is dan ook ondergeschikt, omdat de bewoner aan deze zaken gehecht is. Daar komt nog bij dat deze PG bewoners ook zelf zaken zoekmaken, verpakken, verplaatsen, weggooien etc. Het meteen wijzen naar medewerkers is dan ook niet altijd juist. Ook de partner/familie moet daarom voorzorgsmaatregelen nemen en ALLES merken, van kleding, bril tot gebit. Door het merken wordt het minder interessant om ‘’mee te nemen’’. Terug gevonden verloren zaken kunnen dan direct retour naar de bewoner, omdat zij gemerkt zijn. Uiteraard brengt dit kosten met zich mee, maar zorgt voor- en achteraf voor veel minder discussie. Tijd is geld in de Zorg! Met anderen woorden een fiets, die goed op slot staat wordt ook bijna nooit meegenomen.

  • no-profile-image

    Broeder

    Elke twee jaar een verplichte verklaring omtrent gedrag (VOG)inleveren ? En clienten stimuleren en helpen om aangifte te doen, als er geen aangifte is en je staat toch op een "zwarte"lijst dan denk ik dat je juridisch een flinke stok hebt om te slaan.

  • no-profile-image

    Jan C

    Het artikel hierboven van de "stelende zorgmedewerker" illustreert ten voeten uit hoe slap, ongeintersserd en onbetrokken men in de zorg -- zeker de leiding -- omgaat met deze zeer kwetsbare en vaak treurige patienten in hun erg trieste situatie.Zie boven: "Wat mij betreft hoeven dat soort medewerkers niet meer in de zorg te werken". U gelooft het niet maar daar klinkt nog volop twijfel. Hierboven: "Instellingen doen geen aangifte omdat ze doodsbenauwd zijn voor hun reputatie". Over de ruggen van die zieken en oudjes hun carriere, lekker rustig baantje en dikke salaris veilig stellen. Schandalig, crimineel, verderfelijk BAH. Hierboven: "Ook familie laat aangifte in de meeste gevallen na". Daaruit blijkt vaak de schrik van patienten om iets te zeggen. De zorginstelling laat dan de afhankelijkheid van de patient gelden: niks zeggen, anders pakken we jullie vader of moeder. Hierboven: "Harde cijfers over hoe vaak ouderen in een instelling worden bestolen, zijn niet bekend". Alles wordt genoteerd, tot de allerkleinste onbenullige dingen; desnoods zit de patient dan maar 20 minuten op het toilet of worden de medicijnen vergeten, maar zoiets noteren is teveel. Als men erachter komt dat de zorginstelling dit niet genoteerd heeft en geen aangifte heeft gedaan, gewoon de vergoeding inhouden tot de patient helemaal is vergoed en een publikatie maken dat de instelling ernstig in gebreke is gebleven. Zo moet je de BANDIETEN van leiding aanpakken. Maar de zorg is pappen en nathouden NAAR PATIENTEN EN FAMILIE en de overheid, de minister en de zorgleiding doet daar UIT EIGEN BELANG en nogmaals over de ruggen van zieken, gehandicapten en ouderen gewoon aan mee. BAH BAH

  • no-profile-image

    Rita Dorst - Emeritus

    Ook het natrekken van referenties wil goed helpen. Alleen al de mededeling naar de potentiele sollicitant dat referenties worden nagetrokken, geeft een signaal af,

    Wij trekken van elke kandidaat voor een vacature twee referenten na, nemen een psychologische test af en gaan op huisbezoek. Weten met wie je te maken hebt en uit welk milieu iemand komt, is belangrijk. Het kost veel tijd en en dus geld, maar daar tegenover staat meer dan voldoende.

  • no-profile-image

    Olaf Tan

    Dat bewoners niet altijd de zorg ontvangen die ze nodig hebben, weten we al heel lang. Dat ze ook nog eens bestolen kunnen worden, is ook bekend. Daarnaast weten we van de medewerkers zelf,dat zij de druk niet meer aankunnen en ongewild vaak onvoldoende kwaliteit van zorg leveren. Aangifte van diefstal wordt niet gedaan, en klagen over misstanden en te hoge werkdruk durft men niet. Misschien wel de twee enige basisprincipes die hoog in het vaandel staan van de ware zorgprofessional: het leveren van adequate zorg en (inclusief) het beschermen van je bewoners tegen narigheid van buitenaf,zeker als zij daar zelf niet meer toe in staat zijn.
    Gelukkig kennen we in de Nederlandse gezondheidszorg geen doofpotcultuur...

  • no-profile-image

    zorgmedewerker

    Gaan we dan ook een zwarte lijst aanleggen van zorginstellingen waar bestuurders zichzelf een beloning toekennen die boven de Balkenendenorm uitgaat? Over het bestelen van zeer kwetsbare mensen gesproken!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden