Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ABENA PLUS: bestelgemak voor de zorg

Abena
Eén bestelportaal voor alle dagelijkse zorgartikelen

ABENA PLUS is een nieuw online bestelportaal, waar zorginstellingen alle producten voor de dagelijkse zorg kunnen bestellen. Van scharen tot stomazakken, van injectienaalden tot insulinepompen en van medische voeding tot medicijndispensers. ’s Heeren Loo, één van de grootste zorginstellingen in Nederland, maakt er al gebruik van.

Tot voor kort leverde ABENA in Nederland voornamelijk producten op het gebied van continentiezorg, huidverzorging, infectiepreventie en facilitair management. En is het binnen de langdurige zorg al enige tijd marktleider met het slimme incontinentiemateriaal ABENA Nova. Maar voortaan kunnen zorginstellingen voor álle dagelijkse verbruiksproducten terecht bij de (van oorsprong Deense) zorgmiddelenleverancier.

Grip

Directeur Rob Basjes van ABENA noemt dit een logische ontwikkeling. “Nieuwe bezuinigingen en het structurele personeelstekort dwingen zorginstellingen tot grote inspanningen om grip te houden op de kosten en werkdruk. Het slimmer organiseren van de inkoop kan zorgmedewerkers ontlasten en bijdragen aan een efficiëntere bedrijfsvoering. Wij kúnnen en wíllen daaraan bijdragen.” ABENA is wereldwijd actief, met eigen productiefaciliteiten in Europa en een groot internationaal sourcing-netwerk. “Dat brengt de nodige schaalvoordelen en inkoopkracht met zich mee”, aldus Basjes. “Tegelijkertijd staan we in Nederland heel dicht bij onze klanten in de zorg. We begrijpen de behoeftes van onze klanten op elk niveau in de organisatie.” Hij wijst erop dat het nieuwe bestelportaal in nauwe samenwerking met de zorg is ontwikkeld, in casu zorgorganisatie ’s Heeren Loo. Bij de uitrol naar andere zorginstellingen blijft ABENA nadrukkelijk open staan voor input en feedback uit het veld. “We nemen samen eerst het bestaande assortiment en bestelproces onder de loep. En de inrichting van het bestelportaal en de fasering van het implementatietraject stemmen we af op de behoeften van elke individuele organisatie.”

Bestelgemak, kostenreductie en verduurzaming

Zorggroep ‘s Heeren Loo heeft als innovatieve zorginstelling het inkoopproces goed georganiseerd en professionaliseert dit ook continu. In de afgelopen jaren is er veel tijd, kunde en energie gestoken in de verbetering van het volledige proces van ‘Bestellen tot Betalen.’ Een van de stappen bij ’s Heeren Loo was de keuze voor ABENA als nieuwe leverancier en distributeur voor alle dagelijkse zorgartikelen. De afgelopen maanden heeft ’s Heeren Loo het nieuwe bestelportaal stapsgewijs uitgerold naar alle locaties. In combinatie met een gerationaliseerd, beter op de dagelijkse cliëntzorg afgestemd kernassortiment, resulteert het in meer bestelgemak voor zorgmedewerkers, evenals de nodige kostenreductie en verduurzaming van de logistiek. “Een overzichtelijk en intuïtief bestelportaal maakt hulpmiddelen bestellen eenvoudiger voor zorgmedewerkers ten behoeve van onze cliënten”, verklaart Micha van Akkeren, lid van de Raad van Bestuur van ’s Heeren Loo. “Daarnaast was het onze wens om in samenspraak met betrokken zorgprofessionals het assortiment te vereenvoudigen en te verbeteren. De administratieve last neemt met dit nieuwe bestelportaal en -proces sterk af. Het portaal is last but not least een grote stap in de verduurzaming van het logistieke proces. En draagt zo bij aan de drie beloften van ‘s Heeren Loo: mooi werk voor medewerkers, goed leven voor cliënten en een duurzaam gezonde organisatie.”

ABENA PLUS

’s Heeren Loo is de eerste Nederlandse zorginstelling die gebruik maakt van ABENA PLUS. Het nieuwe portaal wordt nu ook uitgerold binnen andere zorginstellingen. Nieuwsgierig geworden? Lees meer op abena-professional.nl/abenaplus

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.