Vorige week bleek uit onderzoek van de Plexus Medical Group dat instellingen met een kwaliteitskeurmerk geen betere zorg leveren dan instellingen zonder keurmerk.
Normen voor verantwoorde zorg
Plexus onderzocht het effect van de normen van verantwoorde zorg op de geleverde kwaliteit van zorg in een pilot met 120 zorgorganisaties. De grote verzekeraars die betrokken waren bij de pilot lieten weten af te zien van het voornemen om kwaliteitskeurmerken te gebruiken bij de zorginkoop, zei projectleider Stef Groenewoud van Plexus.
Bronzen keurmerk
Maar dat geldt niet voor Achmea. “Vanwege de contracteerplicht in de AWBZ is het moeilijk te sturen op kwaliteit. Met het bronzen keurmerk hebben we een systeem dat werkt en we zullen daar ook mee doorgaan in onze contractafspraken”, zegt Achmea-woordvoerster Christine Rompa.
Achmea introduceerde het bronzen keurmerk na de ophef over pyjamadagen in 2003. De zorgverzekeraar heeft het ontwikkeld met de Stichting Perspekt, de Stichting Cliënt en Kwaliteit en de Landelijke Organisatie Cliëntenraden. Het keurmerk zegt dat de basiskwaliteit van zorg in orde is. (ZorgVisie – Bart Kiers)
Lees ook:
– Kwaliteitskeurmerk zegt niets