App biedt consument toegang tot ECG

De aanbieder van oplossingen voor zorg op afstand Livv Mobile Health zet op 1 juli de app live waarmee consumenten hun eigen ECG kunnen opnemen en door professionals kunnen laten beoordelen. De dienst was al beschikbaar voor eerstelijnszorgverleners en voor een groep van 45 pilotgebruikers en komt nu vanwege de zeer positieve resultaten en recensies ook beschikbaar voor het grote publiek. De Livv-app is beschikbaar voor Android en iOS.
hartslagfotolia400.jpg

Livv Mobile Health heeft als doel de hartzorg te verplaatsen naar de eerste lijn en naar de zorgconsument. De aanleiding hiervoor was de constatering van CEO Mirjam Boonstra dat veel mensen hartritmestoornissen of duizelingen niet of nauwelijks melden bij hun arts, als zij of hun huisarts al weten dat het daadwerkelijk om hartklachten gaat. ‘Nog steeds worden de klachten niet goed gediagnositiceerd, omdat de tijd of het geld ontbreken. Wij willen mensen met onze oplossing de geruststelling bieden dat altijd iemand meekijkt’, aldus Boonstra.

Callcenter
Tot op heden konden mensen met klachten die kunnen wijzen op hartritmestoornissen alleen systematisch gemonitord worden met een zogeheten holteronderzoek, dat een aaneengesloten periode van 24 of 48 uur bestrijkt, of met een implanteerbare hartritmemonitor. Beide oplossingen zijn duur en vereisen doorverwijzing door een cardioloog, waardoor veel mensen vroegtijdig afhaken. Livv Mobile Health heeft daarom een laagdrempelige oplossing ontwikkeld. ‘Samen met een gerenommeerd ziekenhuis hebben we een medisch callcenter opgezet waar de ECG-verpleegkundigen en holteranalisten de ECG’s uit onze app beoordelen. Deze specialisten staan onder supervisie van een cardioloog’, vertelt Boonstra.

ECG-opnemer
De gebruiker kan de meting op ieder gewenst moment starten door zijn vingers 30 seconden op de ECG-opnemer te leggen, een plastic strip met twee metalen plaatjes die nauwelijks groter is dan een bankpas. Vervolgens wordt de app geactiveerd en worden de metingen op verzoek van de gebruiker doorgestuurd naar het medisch callcenter. De medische specialisten doen daar de eerste beoordeling van de ECG’s en vragen bij twijfel input van de cardioloog. Het medisch callcenter koppelt de bevindingen vervolgens terug aan de gebruiker en adviseert over de eventuele vervolgstappen.

Test
Toon Meijvogel testte de oplossing in twee hoedanigheden: als telecomspecialist en als hartpatiënt. ‘Voor mij is de ECG-oplossing van Livv Mobile Health een schoolvoorbeeld van ehealth-innovatie. De zorg en de telecom slaan de handen ineen en er ontstaat een product dat de hartzorg in één klap mobiel maakt en naar de mensen toe brengt. De ECG-opnemer werkt perfect, de app is eenvoudig en efficiënt, en de kosten zijn verwaarloosbaar in vergelijking met de traditionele oplossingen. Livv heeft een zeer eenvoudige en enorm doeltreffende oplossing ontwikkeld, die mij als gebruiker de nodige gemoedsrust biedt.’

Isala klinieken
Een belangrijk nevendoel van Livv Mobile Health is het verzamelen en analyseren van data over ritmestoornissen. Voor cardioloog-elektrofysioloog Jaap Jan Smit van Isala Klinieken is het maatschappelijke voordeel van een toegankelijke mobiele ECG-toepassing enorm: ‘Door vroegsignalering kan er veel eerder gedaan worden aan detectie van ritmestoornissen, zoals boezemfibrilleren. Als je bedenkt dat ‘stil boezemfibrilleren’, dat dus gebeurt zonder dat je het merkt, op den duur een TIA of herseninfarct kan veroorzaken, dan hebben we als maatschappij toch echt veel te winnen bij een goede screening van mensen met hartkloppingen of andere klachten.’

Dossiers Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.