App helpt mensen met ernstige depressieklachten door ECT

Het project ‘GET-it’ ontwikkelt een app voor het helpen van patiënten met ernstige depressieklachten die Electro Consulvie Therapie (ECT) ontvangen. ‘Het ontwerpen van een app voor deze mensen is een enorme uitdaging’, aldus projectmanager Tamar van Raalten.
app

De app is bedoeld om de patiënten die in aanmerking komen met ECT – vroeger shocktherapie geheten – beter te informeren en tevens actiever te betrekken in de behandeling voor cognitieve problemen. Daarmee wordt de eigen regie over de mentale gezondheid versterkt. De aanleiding van het project vormde het neuropsychologisch onderzoek dat psychologen afnemen bij deze patiënten. Tijdens dit onderzoek worden zowel de adaptieve als disfunctionele cognitieve vermogens van de patiënt vastgesteld. Daaruit volgt dan weer een verslag. ‘Dit verslag is zeer informatiedicht, maar patiënten die ECT ontvangen hebben een kleine aandachtsspanne. Hierdoor beklijft het verslag niet.’

Visueel maken

Daarom zocht Van Raalten naar manieren om dingen simpeler en visueler te maken, in de vorm van een app. ‘Als behandelaars laten wij daar veel liggen.’ Tevens vertelt Van Raalten dat patiënten een meer persoonlijke aanpak zeer op prijs stellen. ‘Ze willen zo persoonlijk mogelijk advies en denken dat meer dynamische en visuele communicatie hen kan helpen.’

Van Raalten wil met de app de communicatie beter afstemmen op de cognitieve problemen van de patiënten. ‘Tevens willen wij patiënten, hun naasten en de verschillende behandelaren actiever en efficiënter betrekken in de behandeling’. Daarnaast moet volgens Van Raalten e-health toegankelijk worden gemaakt voor patiënten die door cognitieve problemen minder snel geneigd zijn om gebruik te maken van innovatieve digitale instrumenten.

Het onderzoek

In de eerste fase van het project werd er een behoefte-onderzoek verricht onder acht patiënten met stemmingsklachten en cognitieve problemen. Met behulp van een vragenlijst werd gevraagd naar hun voorkeur waarop zij informatie aangereikt willen krijgen en hun ervaring met digitale middelen. ‘Ook hebben we vier psychologen geïnterviewd en hen gevraagd naar de meerwaarde van een app in de communicatie over resultaten van een testonderzoek en welke informatie deze app moet bevatten.’

Uit de vragenlijsten en het interview komt naar voren dat patiënten de voorkeur geven aan plaatjes, gevolgd door filmpjes en gesproken tekst. Daarnaast ervaren patiënten die gebruik maken technologische middelen het gebruik als plezierig. ‘Ook staan alle patiënten overwegend positief tegenover het krijgen van informatie over hun cognitieve klachten op digitale wijze’, meldt Van Raalten.

Financiële bijdrage

Om het project uit te voeren kreeg Van Raalten een financiële bijdrage van het Citrienfonds. Dit fonds helpt duurzame en breed inzetbare verbeteringen in de gezondheidszorg te ontwikkelen. Ondertussen ligt er een schets van een prototype van de app. De app bestaat uit een logboek van problemen die de patiënt ervaart in diens dagelijks leven. Dit logboek helpt de patiënt stapsgewijs te onderzoeken wat de impact van deze problemen is en wat eraan gedaan kan worden. Tevens bestaat de app uit een digitaal vertaalslag van de onderzoeksuitkomsten, met een link naar bovengenoemd logboek. ‘Zodat ze van daaruit laagdrempelig in aanraking kunnen komen met de realiteit van hun ziektebeeld en zo weer perspectief kunnen krijgen op hun mogelijkheden, in plaats van op alles wat mis is.’

Het vervolg

Over een maand moet er een prototype liggen dat getest en geëvalueerd kan worden. Bovendien wordt er een implementatieplan geschreven, dat rekening houdt met mogelijke uitrol naar andere doelgroepen. ‘We hebben met deze doelgroep de lat erg hoog gelegd. Ik denk dat de kennis die we hebben opgedaan voor veel meer patiëntgroepen van nut is.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.