Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

App Mount helpt patiënten bij gesprek met arts

Het overgrote deel van de patiënten vergeet wat er wordt gezegd bij de dokter. Renske de Bruine, oprichter van de app Mount, heeft daar een oplossing voor bedacht: een digitale keuzehulp die helemaal toegespitst is op de patiënt. Dat meldt RTL Z.
social mediafotolia400.jpg
Foto: Fotolia

Zorginstellingen die Mount gebruiken, sturen na het consult een link naar de patiënt met daarin de digitale keuzehulp. Hierin kan de patiënt aangeven wat zijn voorkeuren zijn voor een behandeling. Dat scheelt tijd, want de werkdruk voor veel dokteren is erg hoog. Mount biedt een verlengstuk van de spreekkamer en bevordert transparantie in de zorg. Het verdienmodel is op basis van licentie, voor de integratie van de keuzehulp in het epd. Maar doordat er tijd wordt bespaard, kunnen ziekenhuizen een licentie voor onze software kopen. Daardoor gaan uiteindelijk de kosten omlaag en kwaliteit van zorg omhoog.

Schippers
Minister Schippers gaf vorige maand nog het advies om gesprekken met een arts op te nemen, zodat je thuis rustig na kunt luisteren wat er allemaal is gezegd. Het is helemaal niet vreemd dat de helft van het gesprek langs je heengaat, vertelt De Bruine RTL Z. ‘Stel: je krijgt te horen dat je borstkanker hebt en de medisch specialist legt je uit wat de behandelopties zijn. Dan blijf je hangen bij het woord ‘borstkanker’ en ontgaat je de rest van het gesprek. Soms zijn de keuzes heel moeilijk om te maken: vind je het bijvoorbeeld erger om kaal te worden, of om de hele dag misselijk te zijn? Dan is het prettig om daar goed over na te kunnen denken.’ De arts krijgt deze informatie voor het volgende consult binnen, waardoor hij een beter advies kan geven.

Dossier Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.