Een commissie onder leiding van Barbara Baarsma gaat minister Edith Schippers van VWS adviseren over het macro beheersingsinstrument. De hoogleraar marktwerking en mededingingseconomie aan de Universiteit van Amsterdam gaat alternatieven zoeken voor strafkortingen die ziekenhuizen kunnen krijgen als ze teveel produceren.
“We hebben de opdracht gekregen om
Is budget-tering op elk zorggebied niet het toverwoord?? Een ziekenhuis mocht eens 3000 dotterbehandelingen declareren per jaar . De dotteraars konden toen in oktober met vakantie of elders of anders bijbeunen, so what ??. Dus alle zieken- en zorg-instellingen dienen een kosten- en declaratiebegroting in bij vws.Na goedkeuring weet vws precies het totale zorgkostenplaatje en kan de financiering daarvan, zelfs micro-economisch , aanpassen.Een te simpele en te zuinige oplossing zeker ??
Iedereen weet waarom Van Linschoten in die commissie zit…. en het heeft niets te maken met hetgeen die commissie gaat doen. Is het niet tijd voor marktwerking tussen overheden? Oh nee, onnozel van me, transparantie en zichtbaarheid van prijs/kwaliteit is alleen iets wat de overheid anderen oplegt.
Nou Barbara, ik wens je veel succes.
Maar ik denk dat het een mission impossible is wanneer de opdracht te beperkt is en de oplossing slechts mag vallen binnen het huidige stramien van patchworkoplossingen van VWS.
En inderdaad, wat doet Van Linschoten in de commissie?
Het woord lean versus macrosturing zou in het rapport niet mogen ontbreken. Lean is een lastig begrip (macro trouwens ook), maar houdt een soort attitude in. Het kost een behoorlijk stuk minder, blijkt. Ik moet dan altijd aan auto’s denken. Een goede auto van 20.000 euro waarvan de helft uit BPM en BTW bestaat, is niet te geloven. Dat zou in de zorg ook moeten kunnen.
Geheel eens met Mitrasing. Macro is al decennia onzin, in allerlei domeinen. Afschaffen en met frisse moet op weg naar meer vertrouwen en minder productie. We moeten naar preventie, niet naar end-of-pipe.
Vragen te over.
Ministerie VWS geeft antwoord:
Ik heb in genoemd algemeen overleg, en mede naar aanleiding van de motie Mulder (TK 2010-2011, 29 248, nr. 193), aangegeven dat de zoektocht naar een meer gedifferentieerde vormgeving van het macrobeheersinstrument in volle gang is. Om hieraan een bijdrage te leveren heb ik in overleg met de brancheverenigingen van ziekenhuizen, verzekeraars en zelfstandige behandelcentra besloten om een onafhankelijke commissie in het leven te roepen die mij zal adviseren over mogelijke alternatieven voor het huidige macrobeheersinstrument. Ik verzoek de commissie daarbij zowel te kijken naar de toepasbaarheid in de medisch specialistische zorg als in de curatieve geestelijke gezondheidszorg.
Prof dr. B.E. (Barbara) Baarsma, algemeen directeur van SEO Economisch Onderzoek en hoogleraar marktwerking en mededingingseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, is bereid gevonden de commissie te leiden en zal mij uiterlijk eind mei 2012 rapporteren over de bevindingen. Voorts nemen prof. mr. C.A. (Flip) de Kam, honorair hoogleraar economie van de publieke sector, R.L.O (Robin) Linschoten, zelfstandig adviseur, dr. M. (Marco) Varkevisser, universitair hoofddocent bij het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit Rotterdam en mr. I. W. (Weijer) Verloren van Themaat, advocaat en partner bij Houthoff Buruma, plaats in de commissie. Het secretariaat van de commissie zal worden gevoerd door de Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ).
—De commissie is samengesteld uit de usual suspects.
Waarom het Ministerie zelf de problemen met het MBI heeft kunnen voorzien is tekenend voor de incompententie van dit Ministerie en haar vaste adviseurs en ZBO’s. 15.000 man, en 1.500 man extern.
En dan toch een Wet MBI aan de Tweede Kamer sturen die een externe commissie moet zien recht te breien.
En wat doet Robin Linschoten in die commissie? DSB expertise? Of politieke benoeming om VVD belangen veilig te stellen?
Onafhankelijk is deze commissie dus niet.
Maar ja. SEO kan weer vrijuit declareren of is deze commissie aanbesteed? Of doet BB zelf niet aan marktwerking?
Inderdaad een lastige vraag. In het bijzonder nu het om die vraag gaat: De toegenomen zorgkosten hangen samen met meer behandelingen, en tenzij je in staat bent om mensen ziek te maken, is dat toch een exogene factor. Dat we de hulpverleners afrekenen op hetgeen de burger/verzekerde/patient vraagt is bedenkelijk of ronduit verwerpelijk. Helaas gaat het nu alleen om het straffen van ziekenhuizen die zich niet aan de vijfjarenplanning van commisar Schippers hebben gehouden, terwijl de burger die het heeft gewaagd om ziek te worden vrijuit gaat. Laat toch de illusie van de planmatig beheersbare zorgkosten los en creeer een systeem waarin de burger wordt geconfronteerd met de kosten en de baten van het zorgsysteem. Dat kan gerust zonder afbreuk te doen aan solidariteit. En trouwens, wat hebben de armsten eraan als niemand hen wil behandelen wegens geen beloning voor de goede arbeid?
Het is jammer dat de mensheid de lessen van de USSR zo snel is vergeten. De wal zal wederom het schip moeten keren.
Gaat Baarsma pleiten voor afschaffing van dit stelsel? Dat zou wel uniek zijn. Alleen out of the box denken lost die problemen op.
Even de OESO raadplegen?
Ben benieuwd. Een reden van die overschrijdingen is dat de tarieven niet afhankelijk zijn van de productiviteit. Ben je dus productiver, dan produceer je meer tegen hetzelfde tarief en heb je een overschrijding. Nu is het zo dat de overschrijdingen bij ziekenhuizen voor 90% hierdoor verklaard kunnen worden. Een goede oplossing zou kunnen zijn dat je de tarieven van te voren met een percentage kort dat gelijk staat aan de verwachte productiviteit. Zo zal de meerproductie tegen een lager tarief worden geproduceerd en heb je een veel kleinere of geen overschrijdingen.
Mooie opdracht: relevant en lastig. De keuze voor Baarsma is verrassend, maar een verassende keuze is ook nodig. De gevestigde namen hebben allen hun standpunt al geuit en komen niet met oplossingen.